Thursday, October 15, 2020

PROCESO CONSTITUYENTE DEL PUEBLO MAPUCHE: POSICIÓN POLITICA

POSICIÓN POLITICA SOBRE EL PLEBISCITO 25 OCTUBRE, EL PROCESO CONSTITUYENTE DEL PUEBLO CHILENO, LOS ESCAÑOS RESERVADOS Y EL PROCESO CONSTITUYENTE DEL PUEBLO MAPUCHE.

 


Las comunidades, organizaciones y personas del Pueblo Mapuche que asumimos la implementación del derecho a la autodeterminación, establecidas en las normas del derecho internacional, reunidos en la Sesión Especial del Proceso Constituyente Mapuche, efectuado en el día de hoy miércoles 14 de octubre de 2020, en la Cima del Cerro Ñielol del Wallmapu o Wallmapuche, manifestamos y afirmamos lo que sigue:

 

Apoyamos al Pueblo Chileno para que el día 25 de octubre de 2020 decida transitar por un genuino proceso constituyente y adopte una Nueva Constitución Política y se aleje de la herencia institucional de la dictadura militar del general Augusto Pinochet y que los constituyentes sean elegidos democráticamente a pesar de las limitantes establecidas en el sistema de participación popular y de los partidos políticos que han desacreditado la política en el país.

 

Asimismo, llama poderosamente la atención que el proceso constituyente del Pueblo Chileno, se le haya pre-establecido un conjunto de limitantes legales para alcanzar una Nueva Constitución en donde se exprese la soberanía popular como son el 2/3, sumado a la norma jurídica que impide modificar los acuerdos económicos multilaterales, lo que representa una amenaza en la política de ocupación de los territorios de los Pueblos Indígenas y sus recursos, en especial el patrimonio territorial del Pueblo Mapuche.

 

Paralelamente a lo anterior y bajo el principio de la autodeterminación restablecido por el derecho internacional y guiados por los derechos inherentes e imprescriptibles que nos asisten como Pueblo, comunicamos formalmente al Pueblo Chileno y al gobierno del Presidente Sebastián Piñera que, los Mapuche hemos iniciado nuestro propio Proceso Constituyente desde el día 30 de noviembre 2016 y en la actualidad nos encontramos legislando y redactando nuestro Estatuto o Constitución Política Mapuche al amparo del derecho internacional.

 

Subrayamos que las disposiciones pertinentes de nuestro Estatuto que continuaremos redactando y adoptando, establecerá adecuadamente los mecanismos de dialogo de entendimiento y de relación institucional entre el Proceso Constituyente Mapuche y el Proceso Constituyente del Pueblo Chileno.

 

Llamamos al Senado de la República de Chile a que, no adopte el Proyecto de Reforma Constitucional sobre los “Escaños Reservados para Pueblos Indígenas”, teniendo en cuenta la experiencia internacional de su poca eficacia; asimismo, transgrede abiertamente la legitima consulta indígena previa, libre e informada mediante la instauración de las “Indicaciones” que tienen por objeto sustituir la legitima consulta; así como, la ausencia de un padrón electoral y el que existe de parte de CONADI, resulta irrelevante numéricamente en relación al porcentaje de personas de origen indígena. Además, los Escaños Reservados, no ayudaran a resolver las tensiones y controversias entre el Estado Chileno y el Pueblo Mapuche.

 

Recordamos al gobierno del Presidente Sebastián Piñera, que el Estado Chileno tiene los siguientes asuntos pendientes e ineludibles con el Pueblo Mapuche, en relación a la verdad, la justicia, la reparación y la reconciliación entre Mapuche y no Mapuche: el Crimen de Genocidio cometido en los actos coercitivos militares en el contexto de la denominada “Pacificación de la Araucanía” que permanece en la completa impunidad; en segundo lugar, resolver la toma, confiscación, ocupación del territorio y sus recursos que se efectuaron sin el consentimiento del Pueblo Mapuche del cual se debe derivar en la restitución, la reparación e indemnización justa y equitativa y en tercer lugar, reparar el daño cultural causado en el ámbito tangible e intangible.

 

Finalmente ponemos énfasis ante el gobierno de Chile y al Pueblo Chileno que en la actualidad persiste un “consenso internacional” sobre los derechos de los Pueblos Indígenas y el derecho internacional guiado por la Carta de Naciones Unidas, ha puesto a disposición de las partes para la resolución de las tensiones y controversias, el derecho a la “autodeterminación de los Pueblos Indígenas” y mediante el dialogo basado en la igualdad y la dignidad establecer una Paz Firme y Duradera.

 

Dado en el Wallmapuche, Cima del Cerro Ñielol Pewugen Kuyen

14 de octubre de 2020

 


POLITICAL POSITION ON THE OCTOBER 25 NATIONAL PLEBISCITE, THE CONSTITUENT PROCESS OF THE CHILEAN PEOPLE, THE PROPOSED RESERVED PARLIAMENTARY SEATS AND THE CONSTITUENT PROCESS OF THE MAPUCHE NATION.

 

 

The communities, organizations and constituents of the Mapuche Nation who assume the responsibility for implementation of the right to self-determination, established in the norms of international law, gathered in the Special Session of the Mapuche Constituent Process, held today Wednesday, October 14, 2020, at the peak of Cerro Ñielol del Wallmapu or Wallmapuche, we declare and affirm the following:

 

We support the initiative of the Chilean People in that on October 25, 2020 they have decided to go through a genuine constituent process and adopt a New Political Constitution in order to move away from the institutional heritage of the military dictatorship of General Augusto Pinochet, and that the constituents under the new constitution shall be democratically elected despite of the limitations established in the present political system of participation and the discredited politics of the established political parties in the country.

 

Likewise, it is powerfully striking that the proposed constituent process of the Chilean People has pre-established a set of legal limitations to achieve a New Constitution where popular sovereignty is to be expressed, such as the 2/3 majority requirement, which augmented to the existing legal norm that prevents the modification of multilateral economic agreements, represents a continuing threat to the policy of occupation of the territories of the Indigenous Peoples and the expropriation of their resources, especially as regards to the territorial patrimony of the Mapuche Nation.

 

 


Parallel to the above and under the principle of the right to self-determination for all peoples reestablished now in international law and guided by the inherent and inalienable rights that we possess as  Indigenous Peoples, we formally communicate to the Chilean People and the government of President Sebastián Piñera that we of the Pueblo Mapuche have initiated our own independent Constituent Process since November 30, 2016 and that we are currently legislating and drafting our Statute or Mapuche Political Constitution under the rubrics of international law.

 

We emphasize that the pertinent provisions of our Statute that we will continue to draft and adopt will adequately establish the mechanisms for dialogue of understanding and institutional relationships between the Mapuche Constituent Process and the Constituent Process of the Chilean People.

 

We call on the Senate of the Republic of Chile not to adopt the Draft Constitutional Reform on "Parliamentary Seats Reserved for Indigenous Peoples", taking into account the international experience of its lack of effectiveness; likewise, it openly transgresses the legitimate exercise of Free, Prior, and Informed indigenous consultation through the establishment of "Indications" that are intended to replace a legitimate consultation.  Additionally, the absence of a valid electoral roll is aggravated by the one that exists presently, being a product of CONADI which is numerically irrelevant in relation to the percentage of people of indigenous origin. Furthermore, the Reserved Parliamentary Seats will not help resolve the tensions and controversies between the Chilean State and the Mapuche People.

 

We remind the government of President Sebastián Piñera that the Chilean State has the following pending and unavoidable issues with the Mapuche People in relation to truth, justice, reparation and reconciliation between Mapuche and non-Mapuche: the Crime of Genocide committed during the military coercive acts in the historical context of the so-called “Pacification of the Araucanía” that remains in complete impunity; secondly, to resolve the expropriation, confiscation, and occupation of the Mapuche territory and its resources that were carried out without the consent of the Mapuche people, from which the restitution, reparation and a just and equitable compensation should be derived; and thirdly, to repair the cultural damage caused in the tangible and intangible realms.

 

Finally, we emphasize to the government of Chile and to the Chilean people that an "international consensus" currently persists regarding the rights of Indigenous Peoples in international law, guided by the United Nations Charter, which now has made available to the parties a modality for the resolution of tensions and controversies, via the principle of the right to "self-determination of Indigenous Peoples" and through multilateral dialogue based on equality and dignity in order to establish a Firm and Lasting Peace.

 

 

Given in Wallmapuche, from the Peak of del Cerro Ñielol Pewugen Kuyen October 14, 2020

 

 

 

 

 


 

 

 

No comments:

Post a Comment