CAMINATA PARA LA REPARACION DE LOS ASENTAMIENTOS DE LA REFORMA AGRARIA, TEMUCO 12 agosto 2023, 11:30
1.-
Las familias que fuimos partes activas de los Asentamientos de la
Reforma Agraria, en base a la ley 16.640, nos hemos coordinados para
hacer prevalecer y respetar nuestros derechos que fueron vulnerados
durante el Golpe de Estado desde 1973 hasta el día de hoy y que no han
sido reparados. Cuyos actos ilegales de revocación de los Asentamientos,
consistieron en medidas de despojos de nuestras tierras que adquirimos
legalmente con el erario nacional y con la legitimidad de las
instituciones públicas que el Estado Chileno se había dado.
2.-
Teniendo en cuenta lo anterior y con el objeto de exponer públicamente
la situación de los asentamientos que han sido silenciados, negados y
omitidos por todos los gobiernos posterior a la dictadura militar. Hemos
tomado la decisión de realizar una “Caminata por la Reparación de los
Asentamientos de la Reforma Agraria”, el día sábado 12 de agosto 2023,
desde las 11:30 a 13:30, por las calles de la ciudad de Temuco.
3.-
En el desarrollo de la Caminata haremos un llamado a los Diputados y
Senadores de la Región de la Araucanía a presentar y apoyar un “proyecto
de ley” para la Reparación de las victimas de los Asentamientos en el
marco de los 50 años del golpe de Estado y que tuvo severas
consecuencias en materias de derechos humanos, económicas y a nivel
familiar, especialmente con los niños, niñas y las mujeres que
participaron activamente en los asentamientos. Porque los Asentamientos
representan una herida abierta en materia de derechos humanos.
4.-
Asimismo, haremos un llamado al gobierno del presidente Gabriel Boric a
que incluye en su agenda, programa un plan de Reparación con los
Asentamientos.
EDUARDO CURILEN COLIÑIR Asentamiento el Libertador Comuna de Perquenco.
MAGALY VERA LARA Asentamiento el Luchador Comuna Lautaro
JUAN MARIO MILA MILLALEN Asentamiento Elmo Catalán Comuna de Lautaro.
GABRIELA ESTELA PIUTRIN CANIO Asentamiento Moisés Huentelaf Comuna de Nueva Imperial.
BLAS PATRICIO LOBOS CAYUPI Asentamiento Moisés Huentelaf Comuna Nueva Imperial
HERNAN ALARCON ALVAREZ Asentamiento Tierra para Todos Comuna de Villarrica.
CARLOS ALARCON ALVAREZ Asentamiento Luis Emilio Recabarren Comuna de Lautaro.
LUCAS ALARCON HERRERA Asentamiento Luis Emilio Recabarren Comuna de Lautaro.
MARIA ANGELICA COÑOMAN G. Asentamiento Luciano Cruz Comuna de Nueva Imperial.
PEDRO COÑOMAN Asentamiento Luciano Cruz Comuna de Nueva Imperial.
ELDA CONTRERAS GUIÑEZ Asentamiento Mato Groso Comuna de Lautaro.
JULIO BRIONES SALAZAR Asentamiento Vista Hermosa Comuna de Lautaro.
GALVARINO RAIMAN HUILCAMAN Asentamiento Muntutui Mapu Comuna de Lumaco.
MANKE PILLAN HUILCAMAN Asentamiento Quilapayun Collinque Comuna de Lumaco.
JUAN ENRIQUE MILA SEGUEL Asentamiento Fernando Teiller Comuna de Lautaro.
GODOFREDO COTRENA COTRENA Asentamiento Buena Vista Comuna de Cunco.
MARÍA ANGELICA CONCHA VASQUEZ Asentamiento Manuel Rodriguez Comuna Lautaro
HERALDO DESIDERIO AVENDAÑO CHEUQUEL Asentamiento Camilo Torres Comuna Lautaro.
SIRIA IRIS LEVINAO CAMPOS Asentamiento Román Lara
SILVIA BERTA GUALA CARRASCO Asentamiento Lucha y Victoria Comuna Lago Ranco
MARTIN CARDEMIO CATRIHUAL CUENTREPAN Asentamiento Lucha y Victoria
Bajo el esquema semiótico
reduccionista del Plan de Acción de Todo el Sistema (SWAP) que se está
implementando bajo el Departamento de Asuntos Económicos y Sociales (DESA)
de la ONU, el objetivo es manipular a los Pueblos Indígenas en espacios de
"participación" a través de una burocracia indígena global del
sistema de siete regiones que apareció por primera vez en Alta, Noruega, en la
Conferencia Preparatoria Indígena Global en 2013.
Después de la Conferencia
Preparatoria Indígena Global de 2013 en Alta, Noruega, la Asamblea General
de la ONU convocó una Reunión Plenaria de Alto Nivel (HLPM) en 2014, que
se denominó fraudulentamente Conferencia Mundial sobre Pueblos
Indígenas. El documento final de este Plenario de Alto Nivel es la fuente del
mandato para el Plan de Acción de Todo el Sistema.
La ONU ignoró por completo las
intervenciones en Alta realizadas por los Pueblos Indígenas que exigían explícitamente
el establecimiento de principios, criterios y garantías para un compromiso sin
discriminación.
“Hacemos
un llamado a la restitución de los materiales y testimonios de fuentes
primarias que se prestaron al sistema de las Naciones Unidas como fundamentales
para la prueba en forma de documento de la naturaleza sistémica (de sistema a
sistema) de las relaciones jurídicas entre las Naciones de Pueblos Indígenas y los
estados miembros del sistema de la ONU para realizar el Estudio del Tratados Indígenas
(1999) realizado por el Dr. Miguel Alfonso Martínez de Cuba.
Dicha
entrega debe ser un acto inicial de buena fe en términos del proceso continuo
de documentación sistémica entre las Naciones de los Pueblos Indígenas y el
sistema de la ONU antes y como un acto de condición necesario para permitir la
participación plena y efectiva de los Pueblos Indígenas. con la Reunión
Plenaria de Alto Nivel en igualdad de condiciones y sin discriminación
sistémica en el proceso de producción del Documento Final de la Reunión
Plenaria de Alto Nivel de la Asamblea General 2014.”
A pesar de la oposición y la Negación
del Consentimiento de los Pueblos Indígenas a esta flagrante violación del
derecho a la autodeterminación, los estados miembros de la ONU y los secuaces
de los “merodeadores de la ONU” dictan descaradamente a los Pueblos Indígenas y
a la comunidad internacional comunidad, exigiendo que el término “Conferencia
Mundial sobre Pueblos Indígenas” identifique el fraude de 2014.
No se permiten desafíos a este
concepto.
Es un campo de concentración
conceptual; un sistema global de reservas que se está construyendo bajo el SWAP
para reducir los derechos inherentes de las Naciones Originarias de los Pueblos
Indígenas a un privilegio delegado que se definirá a nivel nacional dentro del
contexto legislativo de cada estado y país, todo ello restringido por la
inserción de la regla de triunfo tarjeta del Artículo 46 en el último
minuto en la versión de la ONU de la Declaración sobre los Derechos de los
Pueblos Indígenas. (No la versión original de la declaración acordada y
aprobada en 1994.)
Desafiando la Reunión Plenaria de
Alto Nivel (UNHLPM) de la ONU en 2014, los Pueblos Indígenas exigieron el fin
de la discriminación y las violaciones del derecho a la autodeterminación,
pidiendo una participación plena e igualitaria de los Pueblos Indígenas, igual
a todos los demás pueblos en la concepción, diseño, implementación y
evaluación de todas y cada una de las acciones y políticas de la ONU que
involucran a nuestros Pueblos Indígenas y la protección de nuestros derechos
colectivos.
Al evaluar con
estos mismos criterios la HLPM 2014 de la ONU, se evidenció la falta de respeto
y consideración para ser considerados en Igualdad como Pueblos con todos
los demás pueblos en las actuaciones desde la concepción, completamente ausente
en el diseño, ni siquiera siendo considerado en la implementación, yno hay mecanismos para integrar la igualdad en la
evaluación de la HLPM 2014 que no fue y todavía hoy en 2023 no es una
conferencia de la ONU.
El evento se caracterizó por
asesores individuales seleccionados por procesos extractivos y no
representacionales, peones internacionales cuyo papel en la proyectada Reunión
Plenaria de Alto Nivel de Estados de la Asamblea General de la ONU es repetir
lo que los estados han escrito para ser narrado, facilitando el asalto. de la
colonización neoliberal global por parte de las corporaciones que dictan las
políticas de los estados, y cuyo papel es legitimar los proyectos de desarrollo
que los consorcios financieros internacionales requieren para comercializar el
concepto de que hay justicia y consentimiento de los Pueblos Indígenas.
Reunión plenaria
de alto nivel de la Asamblea General de las Naciones Unidas de 2014
NO FUE UNA
CONFERENCIA DE LA ONU.
La UNHLPM de 2014 es un esquema de
los estados que se está promoviendo activa y abiertamente, pero de manera poco
realista, para ser nombrados una conferencia oficial de la ONU, en el mismo
proceso degradante de denominación de la colonización europeo-estadounidense
que nos hizo conocidos como indios, americanos, indios americanos,
latinoamericanos. América, etc.
La designación de la HLPM como
Conferencia oficial de la ONU es un esquema semiótico (doctrina) que se
está construyendo para contextualizar y fabricar el proceso de consentimiento
indígena a través de instancias burocráticas de participación dentro del Sistema
de Westfalia del Derecho Divino de los Estados [ONU] con el fin de
reducir y domesticar los Derechos Humanos Universales en el Derecho
Internacional de los Pueblos Indígenas, en igualdad de condiciones con
todos los demás pueblos del mundo.
La marca de la Reunión Plenaria de
Alto Nivel de la ONU de 2014 como la Conferencia Mundial sobre los Pueblos
Indígenas es hoy el equivalente de los edictos del Vaticano conocidos
como las Bulas Papales de Alejandrinas (Inter
Caetera1493) que literalmente des-nombran (terra nullius)
y luego renombran [Doctrina del Descubrimiento-América] historias y geografías
sagradas enteras de las Naciones Originarias de los Pueblos Indígenas
del mundo.
En la Conferencia Mundial sobre los
Pueblos Indígenas de 2014, la Asamblea General solicitó el desarrollo de un
plan de acción para todo el sistema con un enfoque coherente para lograr los
fines de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los
Pueblos Indígenas. El Secretario General compartió un plan de acción finalizado
para todo el sistema con los jefes de los organismos del sistema de las
Naciones Unidas en la reunión de la Junta de los Jefes Ejecutivos de las Naciones
Unidas en noviembre de 2015, y alentó los esfuerzos concertados para
implementar el plan de acción.
**********************
Foro Permanente
de las Naciones Unidas para los Pueblos Indígenas
12ª Sesión 18-31
de mayo de 2013
Declaración Colectiva
por
Caucus de Abya Yala
Visión Maya,
Centro Cultural Techantit
TONATIERRA
Con la adopción por la Asamblea
General de las Naciones Unidas de Resolución 1514 en 1960 y la adopción
en 2007 de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los
Pueblos Indígenas, y en términos de los mandatos duales en materia de Derechos
Humanos que nos reúne hoy aquí, un desafío persistente en nuestro diálogo sigue
siendo el hecho de que los argumentos políticos de ambos lados de la cuestión
estén en conflicto, no solo por las doctrinas de poder que dieron origen a los conceptos
de dominio que definen los estados y las relaciones sociales de sus constituyentes
miembros y sistemas internacionales como el ONU, sino también porque el marco
para la resolución de los problemas dentro del sistema de la ONU es
incompetente para abordar las dimensiones de espiritualidad de la realidad territorial
de las Naciones Indígenas de la Madre Tierra, y el sistema en sí mismo es
incoherente de acuerdo con las ciencias geográficas de los tiempos modernos.
Lo que falta es un mecanismo para
definir los problemas en términos comunes, fuera del marco intelectual de la
colonización y el dominio. Lo que falta es una aclaración del concepto de integridad
territorial, como una dimensión de la sustentabilidad ecológica y social y
no como una reliquia bastarda del Régimen intelectual de Doctrinas engendrado
por el Derecho Divino de los Reyes.
**************
Recomendaciones
1. Implementar el llamado hecho por
el Foro Permanente para repudiar la Doctrina del Descubrimientomediante
el nombramiento de un Relator Especial para avanzar el Estudio Preliminar sobre
el Impacto de la Doctrina del Descubrimiento encargado por el Foro Permanente
en un estudio internacional con recomendaciones sobre cómo el estudio puede
promover los Derechos Humanos de los Pueblos Indígenas.
2. Solicitar la restitución del Archivo
de Tratados de fuentes primarias y testimonios prestados a las Naciones Unidas
por los Pueblos Indígenas para los fines del Estudio de TratadosIndígenas
(1999) realizado por el Dr. Miguel Alfonso Martínez, para que sean
accesibles a nivel mundial a través de las tecnologías de la información ahora
disponible y para los diversos Caucus de Pueblos Indígenas que participan en el
Foro Permanente y otros órganos del sistema de la ONU.
3. Tomar todas las acciones
necesarias y apropiadas ordenadas por la Resolución 1514 de la Asamblea
General de la ONU en términos del Derecho a la libre determinación necesarias
para defender y proteger los Derechos Humanos de las Generaciones Futuras de
los Pueblos Indígenas, iguales a todos los demás pueblos, con
reconocimiento y respeto por la Integridad Territorial de la Madre Tierra
con el mundo natural.
4. Abordar las violaciones a los
Derechos Humanos implícitas en los anticuados sistemas geográficos de los
Estados y las derivadas cognitivas planetarias de sus Fronteras
Internacionales, adoptando las recomendaciones de la Declaración de Abya
Yala del Caucus de Abya Yala como una estrategia necesaria de descolonización
en términos de Educación y Derechos Humanos, a que se ha hecho referencia en
sesiones anteriores de este órgano.
5. Actuar de inmediato para
reafirmar los principios de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los
Derechos de los Pueblos Indígenas que son violados por la continua designación
de este foro como Foro sobre Cuestiones Indígenas, al adoptar el título de este
organismo como Foro de las Naciones Unidas para los Pueblos Indígenas.
De parte de Aucan Huicaman Paillama, Nación Mapuche 23 marzo 2014
Estimada Debra Harry, Muchas gracias por la comunicación recién.
He tomado conocimiento de la reunión efectuada el día 03 de
marzo de 2014. De la misma manera quisiera felicitar a Ud., junto a Kenneth
Deer la decisión de renunciar a la participación en el Grupo Coordinador Global
(GCG) teniendo en cuenta que no hay garantía para la participación en la
denominada Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas y que en la práctica no
es una Conferencia Mundial propiamente tal, sino, simplemente una Reunión
Plenaria de Alto Nivel en el marco de la Asamblea General de Naciones Unidas.
También me he informado que el Caucus Indígena de Norte América
ha solicitado la Cancelación de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Esta
decisión constituye una valiente manifestación de voluntad que
salvaguarda la
dignidad de los Pueblos Indígenas y pone de manifiesto que, no están
dispuestos
a seguir soportando nuevas formas de colonialismo y domesticación con
los Pueblos Indígenas y sus derechos. Es la forma más apropiada de
ejercer el
consentimiento indígena.
Desde un inicio manifesté mis serias y profundas dudas del
verdadero sentido y alcance de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, considerando
que se habían vulnerado todos los procedimientos de una verdadera y legítima
Conferencia Mundial dentro del sistema de Naciones Unidas. Mi artículo se denominó
“Una Aparente Conferencia Mundial” y en el mejor de los casos un “Paréntesis en
la Asamblea General de las Naciones Unidas”. El tiempo me ha dado la razón. De
la misma manera la dirigencia indígena internacional también tiene una
responsabilidad directa en las consecuencias de los hechos. Sería oportuno y
saludable que los indígenas que apoyaron sin reserva este evento, hagan sus
propias autocriticas a la luz de los hechos.
El derecho al Consentimiento Previo Libre e Informado, es un
derecho que depende exclusiva y excluyentemente a los Pueblos Indígenas,
considero que es el momento apropiado para manifestar claramente que NO
CONSENTIMOS, este tipo de participación, de lo contrario se sentará un
precedente muy negativo para el futuro de los Pueblos Indígenas, considerando
además, que somos titulares del derecho a la libre determinación, sino tenemos
capacidad de ejercer este conjunto de derechos, se pondrá de relieve la falta
de capacidad para ejercer la voluntad para NO CONSENTIR. Desde el punto de
vista del derecho, el consentimiento, es el último derecho que poseen los
Pueblos Indígenas en su fuero interno y es el último recurso que disponemos
para cautelar, proteger y salvaguardar los derechos y libertades fundamentales
para las futuras generaciones indígenas en donde quiera que se encuentren. Si
eventualmente no somos claros en ejercer el CONSENTIMIENTO, daría cuenta que ha
prevalecido la domesticación porque no hemos sabido utilizar apropiadamente el
último derecho que disponemos a NO CONSENTIR.
A estas alturas de los hechos, aunque se logrará una mayor
participación indígena, no es suficiente, debido a que no hay certeza de los
resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, es decir, no hay certeza para
una Declaración Final y no hay certeza sobre un Plan de Acción. Lamentablemente
y de manera muy escasa se están desplegando
esfuerzos orientados a obtener un documento útil para los Pueblos
Indígenas. Tal cual están las cosas posiblemente la Reunión Plenaria de Alto
Nivel servirá más a los gobiernos. Esto dará cuenta de una cierta ingenuidad de
parte de los líderes indígenas teniendo en cuenta las actuaciones que han
tenido históricamente los Estados con los Pueblos Indígenas y sus derechos.
Lo que está sucediendo en la actualidad con la Reunión
Plenaria de Alto Nivel, refleja dos cuestiones fundamentales. Por un lado, la
ausencia absoluta de una AGENDA PROPIAMENTE INDÍGENA, cuya ausencia se refleja
en centrar los esfuerzos prioritariamente en la participación y muchas veces se
participa sin medir las consecuencias para el futuro de los Pueblos Indígenas y
en segundo lugar hay algunas organizaciones indígenas (redes-coordinaciones
internacionales) sus actuaciones están
única y preferentemente centrados alrededor de la agenda de las Naciones
Unidas, esto último, es casi patético, aunque es conocido por todos.
La noticia sobre la posposición de la Reunión patrocinada
por el gobierno de México para los primeros días de abril 2014, pone de relieve
la falta de certeza sobre los resultados de la Reunión, aunque lo más
importante está referido a la utilidad de los resultados de la Reunión Plenaria
de Alto Nivel.
Aunque el Presidente de la Asamblea General de las Naciones
Unidas Sr. John Ashe pida al Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas un
mayor número de personas para las Consultas, resulta insuficiente y no
apropiado porque el Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas es un órgano
subsidiario del ECOSOC y los indígenas
tenemos derecho a participar activamente en todos los asuntos que nos afectan
sin intermediación alguna.
Quisiera informar que los Mapuche en Chile, tanto, el
Consejo de Todas las Tierras, el Pacto Mapuche por la Autodeterminación (PACMA)
tendremos una reunión con el gobierno de Chile para manifestar los puntos
críticos y pedir la cancelación de la
Reunión Plenaria de Alto Nivel. Y en lo posible preparar el terreno para el
futuro y alcanzar una verdadera y legítima Conferencia Mundial sobre Pueblos
Indígenas.
AUCAN HUILCAMAN PAILLAMA
Enc. Relaciones Internacionales Consejo de Todas las Tierras – Nación Mapuche
*******************
Comunicado a los Embajadores de la Organización de las Naciones Unidas de parte del Caucus Indígena de Norte América
04 de marzo 2014
Estimados Embajadores,
En nombre del Caucus Indígena de Norte América (NAIPC) para el Foro
Permanente de las Naciones Unidas sobre Cuestiones Indígenas, que se reunió en
Kamloops (Territorio Secwepemc), British Columbia, Canadá, el 1-2 de marzo de
2014, y incluyendo a nuestros representantes en el Grupo Global de Coordinación
para la Reunión de la Alta Plenaria /Conferencia Mundial de los Pueblos
Indígenas (HLPM/WCIP), transmitimos a ustedes el siguiente documento de
consenso:
El Caucus Indígena de Norte América funciona a partir del principio
fundamental de que toda deliberación, decisión o documento, por cualquier
entidad que en el fondo nos afecta como Pueblos Indígenas, a nuestros
territorios, a nuestros intereses, o nuestras futuras generaciones, deben
incluir nuestra participación plena, equitativa y efectiva. Este principio se aplica no menos a las
decisiones y los órganos de las Naciones Unidas como que lo hace para cualquier
otra entidad.
Las Naciones Unidas tiene el deber de honrar y respetar los derechos
fundamentales los derechos de todos los pueblos, consagrados en la Carta de las
Naciones Unidas, los Convenios de Derechos Humanos, las Convenciones de la ONU
(entre ellos el Convenio 169 de la OIT) y las Declaraciones, incluida la
Declaración de la ONU sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas (2007). El 21 de Diciembre de 2010, en A/Res/65/198,
la Asamblea General decidió "organizar una reunión plenaria de alto nivel
de la Asamblea General, que será llamado como el Conferencia Mundial sobre
Pueblos Indígenas, que se celebrará en 2014".
Pueblos indígenas de todo el mundo, incluyendo NAIPC, tenían claro que
cualquier sesión de alta plenaria obtendría la aprobación y la participación de
los pueblos indígenas sólo si la condición de igualdad de participación plena y
efectiva por los pueblos indígenas fue asegurado por las Naciones Unidas. La condición de participación igualitaria y
efectiva fue particularmente crucial en relación con la elaboración, producción
y difusión de cualquier documento final que surge de la HLPM/WCIP.
La publicación de la Resolución de la Asamblea General 66/296 de 15 de
octubre 2012, en adelante "la Resolución de Modalidades", creyó gran
preocupación dentro de NAIPC de que la estructura de la HLPM, y la elaboración
del documento final no fueron respetuosos con el principio de la participación
plena e igualitaria de los pueblos indígenas.
Numerosas naciones indígenas, organizaciones y individuos expresaron su
decepción al Presidente de la Asamblea General (PGA), y a distintos los estados
miembros. A pesar de sus preocupaciones,
NAIPC decidió seguir adelante con su la participación en la Reunión Indígena
Global Preparatoria en Alta, Noruega, 10-12 Junio de 2013. El Documento Final de la Alta afirmó cuatro
temas principales a ser dirigida por el HLPM, y reiteró que "los derechos
inherentes de los pueblos indígenas Pueblos a participar plenamente en la toma
de decisiones que nos afecta, continuarán para orientar y enmarcar nuestro
trabajo referente el HLPM/WCIP".
Inspirado por las colaboraciones logradas en Alta, NAIPC continuó
considerar su posible papel en la HLPM/ WCIP, hasta que el Aide Memoire del PGA de 26 Febrero de 2014. En su comunicado, PGA Ashe dejó en claro que
él no va avanzar el principio de la participación plena e igualitaria de los
pueblos indígenas en la HLPM/WCIP. La
posición del PGA no respeta ni avanza los derechos de los pueblos indígenas que
están consagrados en la Declaración sobre los Derechos de los Pueblos
Indígenas. Como consecuencia de la Aide Memoire, el NAIPC aprobó por
consenso absoluto, la siguiente resolución en su reunión de 1 a 2 marzo 2014:
NAIPC se compromete con las
otras regiones y caucus para avanzar hacia un consenso global sobre la
cancelación de la HLP también llamado como el WCIP. El siguiente texto es la posición de consenso
alcanzado por el NAIPC llamando por la cancelación de la Reunión Plenaria de
Alto Nivel (HLPM) llamado como la Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas
(CMPI):
En marzo de 2013 , en la
reunión NAIPC en Sycuan, establecimos, a través del consenso, las normas de
análisis y revisión en relación con la propuesta reunión de la ONU de una plenaria
de alto nivel (HLPM), también llamado como el Conferencia Mundial sobre Pueblos
Indígenas (CMPI). Estos estándares
fueron aplicadas por la delegación indígena de Norte América en la reunión en
Alta, Noruega en junio de 2013. Lo fundamental
de la posición de NAIPC con respecto a participación de los Pueblos Indígenas
en el HLPM es que la participación debe ser PLENA e IGUALITARIA. Hemos decidido en marzo pasado que lo
haríamos volver a la cuestión de la HLPM en la reunión de 2014 NAIPC y decidir
sobre cualquier otra participación en la planificación o la participación en la
HLPM.
En los meses siguientes a
la reunión Alta y en particular el 26 de febrero 2013, el Presidente de la
Asamblea General (PGA), tiene dejado claro en una Aide Memoire que la participación igualitaria y efectiva los
pueblos indígenas no se producirá en el HLPM.
Por lo tanto, la Condiciones de NAIPC que se establecieron en la reunión
en Sycuan, y que fue reiterado en Alta, no se han respetado y han sido ignorados
por la PGA. Debido a esta cadena de
acontecimientos, y dada el corte espacio de tiempo entre hoy y la programada
HLPM, no prevemos que nuestras condiciones para la participación en pie de
igualdad en el HLPM serán cumplidas.
Por lo tanto , la NAIPC hace
llamado por la cancelación inmediata de la HLPM por la Asamblea General de la
ONU. También hacemos un llamamiento al
estado de México para cancelar la reunión técnica prevista para comenzar la
redacción del documento final de la HLPM-WCIP; llamamos al Foro Permanente para
cancelar cualquier futura participación y preparación adicional o reuniones de
asesoramiento para la HLPM. Además,
NAIPC avanza la posición a lo largo de Gran Isla Tortuga, y a los Pueblos
Indígenas del mundo, para pedir la cancelación de la HLPM, y para retener
cualquier y todo apoyo y participación.
Hacemos llamamiento a que se retirada de cualquier apoyo, activo o
tácito, para el HLPM por los Pueblos Indígenas en cualquier parte del mundo.
Por consenso el texto
anterior se acordó y se decidió que el NAIPC exigirá la cancelación de la HLPM
y retirar del Grupo de Coordinación Global del HLPM/WCIP. Debra Harry y Kenneth Deer, los dos
representantes NAIPC al GCG irá a Nueva York para entregar este mensaje a un
grupo de estados el martes 04 de marzo, tras lo cual el NAIPC retira
formalmente de la GCG.
Aprobada por aclamación.
Caucus Indígena de Norte América (NAIPC) para el Foro Permanente de las
Naciones Unidas sobre Cuestiones Indígenas, celebrada en Kamloops (Territorio
Secwepemc), British Columbia, Canadá, Domingo, 02 de marzo 2014
Enviado en nombre de todas nuestras relaciones - pasado, presente y
futuro.
Debra Harry Janice Makokis
Caucus Co- Coordinadores,
Caucus Indígena de Norte América
Cc:
H.E. Ban Ki-moon, UN Secretary-General Email:SGCentral@un.org
H.E. Mr. João Soares Da Gama, Permanent Representative of
Guinea-Bissau, Chair of the African States Group Email: guinea-bissau@un.int and guinebissauonu@gmail.com
H.E. Mr. Mahe ‘Uli’uli Sandhurst Tupouniua, Permanent Representative
of Tonga, Chair of the Asia-Pacific States Group Email: tongaunmission@gmail.com
H.E. Mr. Stefan Tafrov, Permanent Representative of Bulgaria, Chair of
the Eastern European States Group, Email: bulgaria@un.int
H.E. Mr. Octavio Errázuriz Guilisasti, Permanent Representative of
Chile, Chair of the Latin American and Caribbean States Group, Email: chile.un@minrel.gov.cl
H.E. Mr. Jim McLay, Permanent Representative of New Zealand, Chair of
the Western European and Other States Group Email: nzpmun@gmail.com H.E. Samantha Power, Permanent Representative of the United States to
the United Nations
H.E. Guillermo E. Rishcynski, Permanent Representative of Canada to
the United Nations
Caucus Indigena Norte America (NAIPC)
hace llamado por la CANCELACION de la reunion de Alta Plenaria ONU 2014
(llamado Conferencia Mundial sobre Pueblos Indigenas)
y se retira oficialmente del Grupo Global de Coordinacion (GCG)
Arthur Manuel, Co-presidente Caucus Indigena Norte America
Under
the reductionist semiotic schema of the System Wide Action Plan (SWAP)
being implemented under the Department of Economic and Social Affairs (DESA)
of the UN, the objective is to manipulate the Indigenous Peoples into venues of
"participation" via a global indigenous bureaucracy of the
seven-region system that first appeared in Alta, Norway at the Global Indigenous Preparatory Conference in 2013.
After
the Global Indigenous Preparatory Conferenceof 2013 in Alta, Norway the
UN General Assembly convened a High-Level Plenary Meeting (HLPM) in 2014 which
was fraudulently called a World Conference on Indigenous Peoples.The outcome document of this High-Level
Plenary is the source of the mandate for the System Wide Action Plan.
“We call for the restitution of the
primary source materials and testimony that was lent to the United Nations
system as fundamental to the evidence in document form of the systemic (system
to system) nature of the legal relationships between the Nations of
Indigenous Peoples and the member states of the UN system for the purpose of
the Treaty Study(1999) conducted by Dr. Miguel Alfonso Martinez of
Cuba.
Such delivery, should be initial
act of good faith in terms of the continuing process of systemic documentation
among the Nations of Indigenous Peoples and the UN system prior to and as a necessary
act of condition to allow for the full and effective participation of the
Indigenous Peoples with the High Level Plenary Meeting on an equal basis and
without systemic discrimination in the process of producing the Final
Outcome Document of the High Level Plenary Meeting of the General Assembly
2014.”
In
spite of the opposition of and Denial of Consent by the Indigenous
Peoples to this blatant violation of the right to self-determination, the UN
member states and the minions of the “hangers around the UN” blatantly dictate
to the Indigenous Peoples and the international community, demanding that the
term “World Conference on Indigenous Peoples” identify the 2014 fraud.
Challenges
to this concept are not allowed.
It
is a conceptual concentration camp; a global reservation system being
constructed under the SWAP to reduce the inherent rights of the Original
Nations of Indigenous Peoples to a delegated privilege to be defined at the
domestic level within the legislative context of each state and country, all
constrained by the insertion of the trump card of Article 46 at the last
minute into the UN version of the Declaration on the Rights of Indigenous
Peoples. (Not the original version of the declaration as agreed and
approved in 1994.)
Challenging
the High-level Plenary Meeting (UNHLPM) of the UN in 2014 the Indigenous
Peoples demanded an end to discrimination and violations of the right to
self-determination, calling for and full and equal participation of Indigenous
Peoples, equal to all other peoples in the concept, design, implementation,
and evaluation of each and every one of the UN actions and policies that
involve our Indigenous Peoples and the protection of our collective
rights.
In
evaluating with these same criteria the UNHLPM 2014, the lack of respect and
consideration to be considered in Equality as Peoples with all other peoples
in the proceedings was evident from conception, completely absent from the
design, not even being considered in the implementation, and there are no
mechanisms to integrate equality in the evaluation of the HLPM 2014 which was not
and still today in 2023 is not a UN conference.
The
event was characterized by individual advisors being selected by extractive and
non-representational processes, international peons whose role in the projected
UN High Level Plenary Meeting of States of the General Assembly is to repeat
what the states have scripted to be narrated, facilitating the assault of the
global neo-liberal colonization by the corporations that dictate the policies
of the states, and whose role is to provide legitimacy for development projects
which the international financial consortia require in order to market the
concept that there is justice and consent of Indigenous Peoples.
The UN General Assembly High-level
Plenary Meeting 2014
WAS NOT A UN CONFERENCE.
The
UNHLPM of 2014 is a schema of the states which is actively and openly but
unrealistically being promoted to be named an official UN conference, in the
same degrading naming process of European American colonization that we became
known as Indians, Americans, American Indians, Latin America, etc.
The naming of the HLPM as an official UN Conference is a semiotic schema
(doctrine) being constructed to contextualize and manufacture the process of indigenous
consent via bureaucratic venues of participation within the Westphalian
System of the Divine Right of States [UN] in order to reduce
and domesticate the Universal Human Rights in International Law of Indigenous
Peoples, equal to all other peoples of the world.
The
branding ofthe 2014 UN High-Level
Plenary Meeting as the World Conference on Indigenous Peoples is today the equivalent
of the edicts by the Vatican known as the Alexandrian Papal Bulls (Inter
Caetera 1493) which literally un-named (terra nullius) and then
re-named [Doctrine of Discovery-America] entire sacred histories and
geographies of the Original Nations of Indigenous Peoples of the
world.
At the 2014 World Conference on Indigenous Peoples, the General Assembly
requested the development of a system-wide action plan for a coherent approach
to achieving the ends of the United Nations Declaration on the Rights of
Indigenous Peoples. The Secretary-General shared a finalized system-wide action
plan with heads of UN system agencies at the United Nations Chief Executives
Board meeting in November 2015, and encouraged concerted efforts to implement
the action plan.
************************
Background:
Outcome document of the high-level plenary meeting of the General Assembly
known as the World Conference on Indigenous
Peoples (2014)
40.
We request the Secretary-General, in consultation with the Inter-Agency Support
Group on Indigenous Peoples’ Issues and Member States, taking into account the
views expressed by indigenous peoples, to report to the General Assembly at its
seventieth session on the implementation of the present outcome document, and
to submit at the same session, through the Economic and Social Council,
recommendations regarding how to use, modify and improve existing United
Nations mechanisms to achieve the ends of the United Nations Declaration on
the Rights of Indigenous Peoples, ways to enhance a coherent, system-wide
approach to achieving the ends of the Declaration and specific proposals to
enable the participation of indigenous peoples’ representatives and institutions,
building on his report on ways and means of promoting participation at
the United Nations of indigenous peoples’ representatives on the issues
affecting them.
The
outcome document of the 2014 World Conference on Indigenous Peoples
contains a series of commitments calling for multifaceted action by a range of
actors, first and foremost Member States, but also the United Nations system.
Among these is a request that the Secretary-General develop a system wide
action plan to ensure a coherent approach to achieving the ends of the
United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (A/RES/69/2,
paragraph 311). The outcome document also requests the designation of an
existing senior official of the UN system responsible for coordinating the action
plan, raising awareness of the rights of indigenous peoples at the highest
possible level, as well as increasing the coherence of the activities of the UN
system in this regard. The Under-Secretary-General for Economic and Social
Affairs was designated to this position and has coordinated the development
of this action plan.
Full
text of paragraph 31:
We
request the Secretary-General, in consultation and cooperation with indigenous
peoples, the Inter-Agency Support Group on Indigenous Peoples’ Issues
and Member States, to begin the development, within existing resources, of a system-wide
action plan to ensure a coherent approach to achieving the ends of the
Declaration and to report to the General Assembly at its seventieth session,
through the Economic and Social Council, on progress made. We invite the
Secretary-General to accord, by the end of the seventieth session of the
Assembly, an existing senior official of the United Nations system, with access
to the highest levels of decision-making within the system, responsibility for
coordinating the action plan, raising awareness of the rights of indigenous
peoples at the highest possible level and increasing the coherence of the
activities of the system in this regard.
This action plan was developed by the Inter-Agency Support Group on
Indigenous Issues (IASG) over the course of 10 months in 2015 and was finalized
at the annual meeting of the IASG on 26-27 October 2015. It was introduced by
the Secretary-General to the Chief Executives Board at its meeting on 18
November 2015.
In preparation of the action plan and under the guidance of the Under-Secretary-General,
the Department of Economic and Social Affairs (DESA) organized
consultations with Member States, indigenous peoples, representatives of UN
agencies, funds and programmes, the three UN mechanisms with specific mandates
concerning indigenous peoples and others. Throughout these consultations the
need for further awareness-raising on the Declaration on the Rights of
Indigenous Peoples and for capacity-building to implement its provisions has
been highlighted as a central concern. This concern has been raised in relation
to the UN system as well as among Member States, indigenous peoples themselves
and the broader societies in which they live. The consultations also identified
the need for concerted action to implement the Declaration, especially at the
country level. The full and effective participation of indigenous people in
processes that affect them is another issue that has been a priority for
indigenous peoples and is a principle that is recognized and supported by
Member States. The action plan seeks to address these issues.
Based on the feedback received, the plan focuses on the following action areas:
(1)raise awareness on the UN Declaration
on the Rights of Indigenous Peoples and indigenous issues;
(2) support the implementation of the
Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, particularly at the country
level;
(3) Support the realization of indigenous peoples’ rights in the implementation
and review of the 2030 Agenda for Sustainable Development;
(4) conduct a mapping exercise of existing policies, standards, guidelines,
activities, resources and capacities within the UN and multilateral system to
identify opportunities and gaps;
(5) develop capacities of States,
indigenous peoples, civil society and UN personnel at all levels; and
(6) support the participation
of indigenous peoples in processes that affect them.
The
primary aim of this action plan is to increase UN system coherence in
addressing the rights and well-being of indigenous peoples in its work,
including in support of Member States, with the ultimate goal of implementing,
with the effective participation of indigenous peoples, the United Nations
Declaration on the Rights of Indigenous Peoples at all levels. This action plan
is aimed to promote improved support to Member States as well as indigenous
peoples themselves. Particular attention is paid to the UN system using its
convening capacity to facilitate dialogue and co-operation between state actors
and indigenous peoples, promoting indigenous peoples’ participation in global,
regional and national processes that affect them, while supporting Member
States to take into account indigenous peoples’ rights and views in line with
international standards.
United Nations Permanent Forum for
Indigenous Peoples
With
the adoption of UN GA1514 in 1960 and the adoption in 2007 of the UN
Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, and in terms of the dual
mandates regarding Human Rights which brings us together here today, a
persistent challenge in our dialogue continues to be the fact that the
political arguments on both sides of the issue are in conflict, not just
because of the doctrines of power that gave birth to the concepts of
dominion which define the states and the social relations of their member
constituencies and international systems such as the UN, but also because the
framework for resolution of the issues within the UN system is incompetent to
address the spirituality of the earth based territorial realities of the
Indigenous Nations, and the system itself is incoherent according to the
geographic sciences of modern times.
What
is lacking is a mechanism to define the issues in common terms, outside of the
intellectual framework of colonization and dominion. What is missing is a
clarification of the concept of territorial integrity, as a dimension of
ecological and social sustainability and not a bastard relic from the
intellectual Regime of Doctrines spawned by the Divine Right of Kings.
**************
Recommendations
1.To implement the call made by the Permanent
Forum to repudiate the Doctrine of Discovery by appointing a Special
Rapporteur to advance the Preliminary Study on the Impact of the Doctrine of
Discovery commissioned by the Permanent Forum into an international study with
recommendations on how the study may advance the Human Rights of Indigenous
Peoples.
2.
To call for the restitution of the Treaty Archive of primary source
materials and testimonies lent to the United Nations by the Indigenous Peoples
for the purposes of the Treaty Study accomplished by Dr. Miguel
Alfonso Martinez, to be made accessible globally via the information
technologies now available and to the diverse Caucus of Indigenous Peoples
participating in the Permanent Forum and other bodies of the UN system.
3.To take all necessary and appropriate actions
mandated under UN General Assembly Resolution 1514 in terms of the Right
of Self Determination necessary to defend and protect the Human Rights of the
Future Generations of Indigenous Peoples, Equal to all other Peoples, with
recognition and respect for the Territorial Integrity of Mother Earth
with the Natural World.
4.To address the violations of Human Rights
implicit in the antiquated geographic systems of the States and the planetary
cognitive derivatives of their International Borders, by adopting the
recommendations of the Declaration of Abya Yala by the Abya Yala Caucus
as a necessary decolonization strategy in terms of Education and Human Rights,
as referred to in previous sessions of this body.
5.To
act immediately to reaffirm the principles of the UN Declaration on Rights of
Indigenous Peoples which are violated by the continued designation of this
forum as a Forum on Indigenous Issues, by adopting the title of this body as
the United Nations Forum for Indigenous Peoples.
STATEMENT OF THE NORTH AMERICAN INDIGENOUS PEOPLES’ CAUCUS
THIRTEENTH
SESSION OF THE
UNITED
NATIONS PERMANENT FORUM ON INDIGENOUS ISSUES
May 12
To 23, 2014
UN
Headquarters, New York
STATEMENT
OF THE
NORTH
AMERICAN INDIGENOUS PEOPLES’ CAUCUS
Agenda Item 6: UN High Level
Plenary Meeting that is not a World Conference on Indigenous Peoples
Thank you Madame Chair.As
co-chair, I am honored to give this statement on behalf of the North American
Indigenous Peoples’ Caucus.The North American Indigenous Peoples Caucus
(NAIPC) met on March 1st and 2nd, 2014 at Thompson Rivers
University, in the traditional territory of the Secwepemcúľcw Nation.The
meeting was hosted by the Shuswap Nation Tribal Council and Neskonlith Indian
Band.The NAIPC meeting was attended by
over 90 representatives from 41 Indigenous Peoples’ Nations and organizations.
AGENDA
ITEM 6:Discussion on the High Level
Plenary (HLP) To Be Known As the World Conference on Indigenous Peoples (WCIP)
32.NAIPC will engage other regions and caucuses to move toward a global
consensus on the cancellation of the HLP also known as the WCIP. The following
text is the consensus position reached by the NAIPC calling for the
cancellation of the High Level Plenary Meeting (HLPM) to be known as the World
Conference on Indigenous Peoples (WCIP):
In March of
2013, at the NAIPC meeting at Sycuan, we established, through consensus,
standards of analysis and review regarding the proposed UN high-level plenary
meeting (HLPM), also known as the World Conference on Indigenous Peoples
(WCIP). These standards were applied by the North American delegation at the
meeting in Alta, Norway in June of 2013. The bedrock of the NAIPC position
regarding Indigenous Peoples participation in the HLPM is that participation
must be FULL and EQUAL. We decided
last March that we would revisit the question of the HLPM at the 2014 NAIPC
meeting, and decide upon any further participation in planning or participating
in the HLPM.
In the
months following the Alta meeting and in particular on February 26, 2013, the
President of the General Assembly (PGA), has made it clear in an Aide Memoir
that equal and effective participation by Indigenous Peoples WILL NOT be allowed at the HLPM. Therefore,
the NAIPC conditions that were established at Sycuan, and that were reiterated
at Alta, have not been respected and have been ignored by the PGA. Given this
chain of events, and given the short timeline between now and the scheduled
HLPM, we do not foresee our conditions for participation as equals in the HLPM being
met.
Therefore,
the NAIPC calls for the immediate cancellation of the HLPM by the UN General
Assembly.We also call on the state of
Mexico to cancel its planned technical meeting to begin drafting the outcome
document for the HLPM-WCIP; we call on the UNPFII to cancel any further
participation and additional preparatory or advisory meetings for the HLPM.
Additionally, NAIPC advances the position throughout Great Turtle Island, and to
the world's Indigenous Peoples, to call for the cancellation of the HLPM, and
to withhold any and all support and participation. We call for the withdrawal
of any support, active or tacit, for the HLPM by Indigenous Peoples anywhere in
the world.
33. By consensus
the above text was agreed upon and it was decided that the NAIPC will call for
cancellation of the HLPM and withdraw from the Global Coordinating Group of the
HLPM/WCIP. Debra Harry and Kenneth Deer, the two NAIPC representatives to the
GCG will go to New York to deliver this message to a group of states on Tuesday
March 4th, after which time the NAIPC formally withdraws from the
GCG.
I have taken note of the NAIPC meeting held on March 3, 2014.
Likewise I congratulate you along with Kenneth
Deer on the decision to forgo participation in the Global Coordinating Group
(GCG) given that there is no guarantee for real participation in the so-called
World Conference of Indigenous Peoples and that in practice it is not a proper World
Conference itself, but simply a High Level Plenary Meeting within the framework
of the United Nations General Assembly.
I have also taken note that the North American Indigenous Caucus has called for cancellation of the High Level Plenary Meeting. This decision is a valiant expression of will
in order to safeguard the dignity of Indigenous Peoples and make manifest that
we are not willing to continue supporting new forms of colonialism and the
domestication of Indigenous Peoples in violation of our rights. This is the most appropriate form in exercise
of the right of indigenous consent.
From the beginning I expressed my serious and profound
questions regarding the true meaning and scope of the High Level Plenary
Meeting, considering that all procedures of a real and legitimate World
Conference within the UN system were being violated. I authored an article called "An Apparent World Conference, a parenthesis in the General Assembly of the United Nations." Time has proven me right.
Likewise the international Indigenous
leadership also shoulders direct responsibility for the consequences of events.
It would be appropriate and healthy should those indigenous who supported this
event without reservation, undergo their own self-criticism in light of the
facts.
The Languagee of the Land: The Mapuche Nation
The Right to Free, Prior Informed Consent is a right that
depends exclusively and excludingly to Indigenous Peoples. I think it is the
right time to manifest clearly that we DO
NOT CONSENT to this manner of participation, otherwise a very negative
precedent will be set for the future of Indigenous Peoples. Taking also consideration that as we are
entitled to the right of self-determination as peoples, but we if we do not
have the capacity to exercise the totality of these rights, this would make
evident the lack of capacity to exercise the determination to DENY CONSENT. From the point of view of
law, consent is the last right held by Indigenous Peoples in terms of internal
jurisdiction and is the last resort that we have as precaution, protection and
safeguard for the rights and fundamental freedoms for future generations of indigenous
peoples wherever they may be found. If
in the final analysis if we are not clear on the exercise of the right of CONSENT, it would then become clear
that domestication has prevailed because we have failed to properly utilize the
ultimate right to DENY CONSENT.
Women without Borders 5 day Protest Ride
At this stage of events, even should greater indigenous
participation be achieved, it would not be sufficient, because there is no
certainty regarding the results of the High Level Plenary Meeting, which is to
say there is no certainty regarding the Final
Declaration, and there is no certainty on a Plan of Action. Unfortunately,
very little is being brought forward towards obtaining a document useful for
Indigenous Peoples. With such things as
they are, the most likely possibility is that the High-level Plenary Meeting
will benefit mostly the government states.
This would bring to account a particular naivety on the part of
indigenous leaders considering the actions that states have historically had
with Indigenous Peoples and in violation of our rights.
What is happening today with the High Level Plenary Meeting
reflects two fundamental issues. On the
one hand, the absolute absence of a SELF
DETERMINED INDIGENOUS AGENDA, whose absence is reflected in efforts that focus
primarily on UN participation and which often occurs without considering the
consequences for the future of Indigenous Peoples. Secondly, there are some indigenous
organizations (international networks - coordinators) whose performances are
solely and preferably centered around the agenda of the United Nations, and
this latter case is almost pathetic, although it is known to everyone.
The news about the postponement of the meeting sponsored by
the government of Mexico for the first days of April 2014 highlights the
uncertainties concerning the outcome of the meeting, although the more
important issue is the utility of the results of the High Level Plenary Meeting
itself.
Although the President of the General Assembly of the United
Nations Mr. John Ashe has requested the Permanent Forum on Indigenous Issues
for greater number of persons for consultations, this is inadequate and
inappropriate due to the fact that the Permanent Forum on Indigenous Issues is
a subsidiary body of the ECOSOC and we Indigenous Peoples have the right to
actively participate in all matters that affect us without any intermediation.
I would like to report that the Mapuche in Chile, both the
Council of All Lands, and the Mapuche Pact for Self-Determination (PACMA) will
have a meeting with the government of Chile to manifest these critical points
and call for the cancellation of the High-level Plenary Meeting, and if
possible prepare the ground for the future in order to achieve a real and
legitimate World Conference on Indigenous Peoples.
De parte de Aucan Huicaman Paillama, Nación Mapuche 23 marzo 2014
Estimada Debra Harry,
Muchas gracias por la comunicación recién.
He tomado conocimiento de la reunión efectuada el día 03 de
marzo de 2014. De la misma manera quisiera felicitar a Ud., junto a Kenneth
Deer la decisión de renunciar a la participación en el Grupo Coordinador Global
(GCG) teniendo en cuenta que no hay garantía para la participación en la
denominada Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas y que en la práctica no
es una Conferencia Mundial propiamente tal, sino, simplemente una Reunión
Plenaria de Alto Nivel en el marco de la Asamblea General de Naciones Unidas.
También me he informado que el Caucus Indígena de Norte América
ha solicitado la Cancelación de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Esta
decisión constituye una valiente manifestación de voluntad que
salvaguarda la
dignidad de los Pueblos Indígenas y pone de manifiesto que, no están
dispuestos
a seguir soportando nuevas formas de colonialismo y domesticación con
los Pueblos Indígenas y sus derechos. Es la forma más apropiada de
ejercer el
consentimiento indígena.
Desde un inicio manifesté mis serias y profundas dudas del
verdadero sentido y alcance de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, considerando
que se habían vulnerado todos los procedimientos de una verdadera y legítima
Conferencia Mundial dentro del sistema de Naciones Unidas. Mi artículo se denominó
“Una Aparente Conferencia Mundial” y en el mejor de los casos un “Paréntesis en
la Asamblea General de las Naciones Unidas”. El tiempo me ha dado la razón. De
la misma manera la dirigencia indígena internacional también tiene una
responsabilidad directa en las consecuencias de los hechos. Sería oportuno y
saludable que los indígenas que apoyaron sin reserva este evento, hagan sus
propias autocriticas a la luz de los hechos.
El derecho al Consentimiento Previo Libre e Informado, es un
derecho que depende exclusiva y excluyentemente a los Pueblos Indígenas,
considero que es el momento apropiado para manifestar claramente que NO
CONSENTIMOS, este tipo de participación, de lo contrario se sentará un
precedente muy negativo para el futuro de los Pueblos Indígenas, considerando
además, que somos titulares del derecho a la libre determinación, sino tenemos
capacidad de ejercer este conjunto de derechos, se pondrá de relieve la falta
de capacidad para ejercer la voluntad para NO CONSENTIR. Desde el punto de
vista del derecho, el consentimiento, es el último derecho que poseen los
Pueblos Indígenas en su fuero interno y es el último recurso que disponemos
para cautelar, proteger y salvaguardar los derechos y libertades fundamentales
para las futuras generaciones indígenas en donde quiera que se encuentren. Si
eventualmente no somos claros en ejercer el CONSENTIMIENTO, daría cuenta que ha
prevalecido la domesticación porque no hemos sabido utilizar apropiadamente el
último derecho que disponemos a NO CONSENTIR.
A estas alturas de los hechos, aunque se logrará una mayor
participación indígena, no es suficiente, debido a que no hay certeza de los
resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, es decir, no hay certeza para
una Declaración Final y no hay certeza sobre un Plan de Acción. Lamentablemente
y de manera muy escasa se están desplegando
esfuerzos orientados a obtener un documento útil para los Pueblos
Indígenas. Tal cual están las cosas posiblemente la Reunión Plenaria de Alto
Nivel servirá más a los gobiernos. Esto dará cuenta de una cierta ingenuidad de
parte de los líderes indígenas teniendo en cuenta las actuaciones que han
tenido históricamente los Estados con los Pueblos Indígenas y sus derechos.
Lo que está sucediendo en la actualidad con la Reunión
Plenaria de Alto Nivel, refleja dos cuestiones fundamentales. Por un lado, la
ausencia absoluta de una AGENDA PROPIAMENTE INDÍGENA, cuya ausencia se refleja
en centrar los esfuerzos prioritariamente en la participación y muchas veces se
participa sin medir las consecuencias para el futuro de los Pueblos Indígenas y
en segundo lugar hay algunas organizaciones indígenas (redes-coordinaciones
internacionales) sus actuaciones están
única y preferentemente centrados alrededor de la agenda de las Naciones
Unidas, esto último, es casi patético, aunque es conocido por todos.
La noticia sobre la posposición de la Reunión patrocinada
por el gobierno de México para los primeros días de abril 2014, pone de relieve
la falta de certeza sobre los resultados de la Reunión, aunque lo más
importante está referido a la utilidad de los resultados de la Reunión Plenaria
de Alto Nivel.
Aunque el Presidente de la Asamblea General de las Naciones
Unidas Sr. John Ashe pida al Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas un
mayor número de personas para las Consultas, resulta insuficiente y no
apropiado porque el Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas es un órgano
subsidiario del ECOSOC y los indígenas
tenemos derecho a participar activamente en todos los asuntos que nos afectan
sin intermediación alguna.
Quisiera informar que los Mapuche en Chile, tanto, el
Consejo de Todas las Tierras, el Pacto Mapuche por la Autodeterminación (PACMA)
tendremos una reunión con el gobierno de Chile para manifestar los puntos
críticos y pedir la cancelación de la
Reunión Plenaria de Alto Nivel. Y en lo posible preparar el terreno para el
futuro y alcanzar una verdadera y legítima Conferencia Mundial sobre Pueblos
Indígenas.
AUCAN HUILCAMAN PAILLAMA
Enc. Relaciones Internacionales Consejo de Todas las Tierras – Nación Mapuche
*****************************
TONATIERRA: The HLPM 2014 and the Territorial Integrity of Mother Earth
Territorial
Integrity of Mother Earth
The
TIME
Is
NOW
Recommendation
to the 13th Session of the UN Permanent Forum on Indigenous Peoples
12-23
May 2014 UN Headquarters New York
The UN High Level Plenary Meeting 2014
and the
Territorial Integrity of Mother Earth
Statement of Tupac Enrique Acosta,
Huehuecoyotl
Callpolli Nahuacalco, Izkaloteka
In the Spirit of the Territorial Integrity of
Mother Earth
Good
greetings to you all:
To the
ancestors and the Nations of Indigenous Peoples of these territories, to the
Memory and Spirit of each of the Indigenous Peoples of Tonantzin, Our Sacred
Mother Earth now in attendance, to the members of the UN Permanent Forum and
all the support staff at this 13th Session of the UN Permanent Forum
on Indigenous Issues.
A
special greeting and congratulations to our Chairperson, Ms. Dalee Sambo
Dorough and also a word of recognition for the deceased leaders and spiritual
guides of our Nations of Indigenous Peoples who led the way in the struggle in
the international arena for recognition, respect, and protection for the rights
of Indigenous Peoples. We invoke their vision and strength once again here
today, we call upon the leadership of Billy Frank, we call upon the strength of
Tomas Banyacya, and all the others relatives of our Indigenous Peoples who
acted upon the responsibility for our future in their time.
Fundamental
to the right of nationality, as
members of the Nations of Indigenous
Peoples of Abya Yala, the Great Turtle Island which is referenced in
article 6 of the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, and
evidenced unequivocally by the Treaty
Status, namely international personality
which was subject of the UN Treaty Study
conducted by Miguel Alfonso Martinez, is the collective right of nationhood of Indigenous Peoples beyond
the contextual constraints of the Westphalian
system of sovereignty of states. It
is a collective right, similar to how the present UN system of mutual
international recognition as sovereign states provides the framework of
jurisprudence for the purported jurisdiction of the states individually and
then collectively at the global dimension under the dominion of the UN system,
the jurisprudence which articulates the nationhood of Indigenous Peoples is
also is a projection of jurisdiction at the planetary level, with mutual
responsibilities towards the Territorial Integrity of Mother Earth, and the well being of the Future
Generations. The distinction being that
our Rights of Nationhood emerge from
the COGNITION, and then thus RECOGNITION, of our responsibilities as
ONE of the Nations (two legged species of kindom) – among ALL of the RELATIONS
to whom and with we share as human society collectively, the responsibility to
act in complementarity within the equally shared environment of the Natural World.
We are Original Nations of Mother Earth, and will not
consent to be diminished or to be dominated under the regime of the government
states of the UN system as mere ethnic groups, or minorities.
In addressing the issue of the UN High Level
Plenary Meeting 2014, it is necessary to recall and clarify the fundamental
principles which provide context for the discussion.
The UN General Assembly High-level Plenary
Meeting 2014 is Not a UN Conference.
“You can’t wake somebody up
who is pretending to be asleep.”
The passage of UN GA1514 in 1960 marks the
wakeup call to the age of decolonization in terms of the UN system. In consequence, UN GA1541 (1960) which
outlined the criteria identifying “non-self governing territories” under
section 73(e) of the UN charter also set the framework for the UN Decolonizing
Committee which although still operational now some 54 years later, has yet to
address substantively the violations of International Law in terms of the Right
of Self Determination of Indigenous Peoples within the UN procedures for
decolonization.
With the adoption of the United Nations
Declaration on the Rights of Indigenous Peoples in 2007, the recognition of
Indigenous Peoples as Peoples, equal to all other peoples, establishes for the
first time in UN protocols, including the procedures of decolonization, the
mandate that all UN programs and plans of action must abide by this standard
without exception and that the UN itself is honor bound to uphold the
recognition, respect and protection of the Rights of Indigenous Peoples, equal
to all other peoples.
The Alta Outcome document of 2013 proclaims
unequivocally that the UN HLPM 2014 must be realized in the spirit of full and
equal participation of Indigenous Peoples.
Again the principle of equality in participation is in terms of equality
as Peoples, equal to all other peoples.
In terms of the foregoing context, addressing
the UN resolution bringing forward the call to convene in High Level Plenary
Meeting and simultaneous announce that this plenary would be “known as the
World Conference on Indigenous Peoples” the questions must be asked “By whom?
And, why?”
·At this point allow me to report to this
assembly of the UNPFII that when the question was asked during the deliberations
of the Global Indigenous Peoples Caucus conducted on the margins of this years
session, “Who among us as Indigenous Peoples has given free, prior and informed
consent to name the UN HLPM 2014 as a World Conference on Indigenous Peoples?”
When the questioned was asked there was total silence in response and NO ONE
came forward in the affirmative.
The
concept of a world conference on Indigenous Peoples, when it was first
introduced by the Government of Bolivia was an interesting concept. It is an
interesting concept, and it will continue to be an interesting concept in the
future. But unless the principles of Respect
for the Right of Self Determination, Free
Prior and Informed Consent, and Equality
as Peoples, equal to all other peoples is firmly established in the conception, design, implementation
and evaluation of such a conference the
result will be what we now have before us: a pretense, a form of international
peonage for the Indigenous Peoples to accommodate not a participatory
agenda but one that is extractive, discriminatory and unjust.
In
evaluating the UN HLPM 2014, the lack of respect and consideration to be
considered in Equality as Peoples
with all other Peoples in the proceedings is evident from conception, completely absent from the design, not even being considered in the implementation, and there are no mechanisms integrate equality in
the evaluation of the HLPM 2014
which is not a UN conference.
The Writing is on the Wall
The
HLPM is a semiotic schema (doctrine)
being constructed to contextualize the process of INDIGENOUS CONSENT inside the Westphalian
System of the Divine Right of States in order to subvert and domesticate
the Universal Human Right in
International Law of Indigenous Peoples, equal to all other peoples of the
world.
We
deny consent.
Instead
we propose, determine and recommend:
We
call for the restitution of the
primary source materials and testimony that was lent to the United Nations system as fundamental to the evidence in
document form of the systemic
(system to system) nature of the legal relationships between the Nations of
Indigenous Peoples and the member states of the UN system for the purpose of
the Treaty Study conducted by Dr.
Miguel Alfonso Martinez of Cuba.
Such
delivery, should be initial act of good
faith in terms of the continuing process of systemic documentation among
the Nations of Indigenous Peoples and the UN system prior to and as a necessary act of condition to allow for the full and effective participation of the
Indigenous Peoples with the UN HLMP2014 on an equal basis and without systemic discrimination in the process
of producing the Final Outcome Document of the High Level Plenary Meeting of
the General Assembly 2014.
The jurisprudence which articulates the nationhood of
Indigenous Peoples is also is a projection of jurisdiction at the planetary
level, with mutual responsibilities towards the Territorial Integrity of Mother
Earth, and the well-being of the Future Generations.The distinction being that our Rights of
Nationhood emerge from the COGNITION, and then thus RECOGNITION, of our
responsibilities as ONE of the Nations (two legged species of kindom) – among
ALL of the RELATIONS to whom and with we share as human society collectively,
the responsibility to act in complementarity within the equally shared
environment of the Natural World.We are
Original Nations of Mother Earth, and will not consent to be diminished or to
be dominated under the regime of the government states of the UN system as mere
ethnic groups, or minorities.