Saturday, August 12, 2023

CAMINATA PARA LA REPARACION DE LOS ASENTAMIENTOS DE LA REFORMA AGRARIA, TEMUCO

 

CAMINATA PARA LA REPARACION DE LOS ASENTAMIENTOS DE LA REFORMA AGRARIA, TEMUCO 12 agosto 2023, 11:30


1.- Las familias que fuimos partes activas de los Asentamientos de la Reforma Agraria, en base a la ley 16.640, nos hemos coordinados para hacer prevalecer y respetar nuestros derechos que fueron vulnerados durante el Golpe de Estado desde 1973 hasta el día de hoy y que no han sido reparados. Cuyos actos ilegales de revocación de los Asentamientos, consistieron en medidas de despojos de nuestras tierras que adquirimos legalmente con el erario nacional y con la legitimidad de las instituciones públicas que el Estado Chileno se había dado.

 

2.- Teniendo en cuenta lo anterior y con el objeto de exponer públicamente la situación de los asentamientos que han sido silenciados, negados y omitidos por todos los gobiernos posterior a la dictadura militar. Hemos tomado la decisión de realizar una “Caminata por la Reparación de los Asentamientos de la Reforma Agraria”, el día sábado 12 de agosto 2023, desde las 11:30 a 13:30, por las calles de la ciudad de Temuco.


3.- En el desarrollo de la Caminata haremos un llamado a los Diputados y Senadores de la Región de la Araucanía a presentar y apoyar un “proyecto de ley” para la Reparación de las victimas de los Asentamientos en el marco de los 50 años del golpe de Estado y que tuvo severas consecuencias en materias de derechos humanos, económicas y a nivel familiar, especialmente con los niños, niñas y las mujeres que participaron activamente en los asentamientos. Porque los Asentamientos representan una herida abierta en materia de derechos humanos.

 

4.- Asimismo, haremos un llamado al gobierno del presidente Gabriel Boric a que incluye en su agenda, programa un plan de Reparación con los Asentamientos.

 


EDUARDO CURILEN COLIÑIR
Asentamiento el Libertador
Comuna de Perquenco.

MAGALY VERA LARA
Asentamiento el Luchador
Comuna Lautaro

JUAN MARIO MILA MILLALEN
Asentamiento Elmo Catalán
Comuna de Lautaro.

GABRIELA ESTELA PIUTRIN CANIO
Asentamiento Moisés Huentelaf
Comuna de Nueva Imperial.

BLAS PATRICIO LOBOS CAYUPI
Asentamiento Moisés Huentelaf
Comuna Nueva Imperial

HERNAN ALARCON ALVAREZ
Asentamiento Tierra para Todos
Comuna de Villarrica.

CARLOS ALARCON ALVAREZ
Asentamiento Luis Emilio Recabarren
Comuna de Lautaro.

LUCAS ALARCON HERRERA
Asentamiento Luis Emilio Recabarren
Comuna de Lautaro.

MARIA ANGELICA COÑOMAN G.
Asentamiento Luciano Cruz
Comuna de Nueva Imperial.

PEDRO COÑOMAN
Asentamiento Luciano Cruz
Comuna de Nueva Imperial.

ELDA CONTRERAS GUIÑEZ
Asentamiento Mato Groso
Comuna de Lautaro.

JULIO BRIONES SALAZAR
Asentamiento Vista Hermosa
Comuna de Lautaro.

GALVARINO RAIMAN HUILCAMAN
Asentamiento Muntutui Mapu
Comuna de Lumaco.

MANKE PILLAN HUILCAMAN
Asentamiento Quilapayun
Collinque Comuna de Lumaco.

JUAN ENRIQUE MILA SEGUEL
Asentamiento Fernando Teiller
Comuna de Lautaro.

GODOFREDO COTRENA COTRENA
Asentamiento Buena Vista
Comuna de Cunco.

MARÍA ANGELICA CONCHA VASQUEZ
Asentamiento Manuel Rodriguez
Comuna Lautaro

HERALDO DESIDERIO AVENDAÑO CHEUQUEL
Asentamiento Camilo Torres
Comuna Lautaro.

SIRIA IRIS LEVINAO CAMPOS
Asentamiento Román Lara

SILVIA BERTA GUALA CARRASCO
Asentamiento Lucha y Victoria
Comuna Lago Ranco

MARTIN CARDEMIO CATRIHUAL CUENTREPAN
Asentamiento Lucha y Victoria


Temuco 11 de agosto 2023

Sunday, April 16, 2023

La escritura está sobre la pared.

La escritura está sobre la pared.

 


Bajo el esquema semiótico reduccionista del Plan de Acción de Todo el Sistema (SWAP) que se está implementando bajo el Departamento de Asuntos Económicos y Sociales (DESA) de la ONU, el objetivo es manipular a los Pueblos Indígenas en espacios de "participación" a través de una burocracia indígena global del sistema de siete regiones que apareció por primera vez en Alta, Noruega, en la Conferencia Preparatoria Indígena Global en 2013.

 

Naciones Unidas

Plan de Acción de Todo el Sistema

 

Participación

es

No

PRESENCIA

 


Tratado de Tordesillas 1494

DESCARGAR PDF

Después de la Conferencia Preparatoria Indígena Global de 2013 en Alta, Noruega, la Asamblea General de la ONU convocó una Reunión Plenaria de Alto Nivel (HLPM) en 2014, que se denominó fraudulentamente Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas. El documento final de este Plenario de Alto Nivel es la fuente del mandato para el Plan de Acción de Todo el Sistema.

 

La ONU ignoró por completo las intervenciones en Alta realizadas por los Pueblos Indígenas que exigían explícitamente el establecimiento de principios, criterios y garantías para un compromiso sin discriminación.

 

“Hacemos un llamado a la restitución de los materiales y testimonios de fuentes primarias que se prestaron al sistema de las Naciones Unidas como fundamentales para la prueba en forma de documento de la naturaleza sistémica (de sistema a sistema) de las relaciones jurídicas entre las Naciones de Pueblos Indígenas y los estados miembros del sistema de la ONU para realizar el Estudio del Tratados Indígenas (1999) realizado por el Dr. Miguel Alfonso Martínez de Cuba.

 

Dicha entrega debe ser un acto inicial de buena fe en términos del proceso continuo de documentación sistémica entre las Naciones de los Pueblos Indígenas y el sistema de la ONU antes y como un acto de condición necesario para permitir la participación plena y efectiva de los Pueblos Indígenas. con la Reunión Plenaria de Alto Nivel en igualdad de condiciones y sin discriminación sistémica en el proceso de producción del Documento Final de la Reunión Plenaria de Alto Nivel de la Asamblea General 2014.”

 

 

A pesar de la oposición y la Negación del Consentimiento de los Pueblos Indígenas a esta flagrante violación del derecho a la autodeterminación, los estados miembros de la ONU y los secuaces de los “merodeadores de la ONU” dictan descaradamente a los Pueblos Indígenas y a la comunidad internacional comunidad, exigiendo que el término “Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas” identifique el fraude de 2014.

 

No se permiten desafíos a este concepto.

 

Es un campo de concentración conceptual; un sistema global de reservas que se está construyendo bajo el SWAP para reducir los derechos inherentes de las Naciones Originarias de los Pueblos Indígenas a un privilegio delegado que se definirá a nivel nacional dentro del contexto legislativo de cada estado y país, todo ello restringido por la inserción de la regla de triunfo tarjeta del Artículo 46 en el último minuto en la versión de la ONU de la Declaración sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. (No la versión original de la declaración acordada y aprobada en 1994.)

 

Desafiando la Reunión Plenaria de Alto Nivel (UNHLPM) de la ONU en 2014, los Pueblos Indígenas exigieron el fin de la discriminación y las violaciones del derecho a la autodeterminación, pidiendo una participación plena e igualitaria de los Pueblos Indígenas, igual a todos los demás pueblos en la concepción, diseño, implementación y evaluación de todas y cada una de las acciones y políticas de la ONU que involucran a nuestros Pueblos Indígenas y la protección de nuestros derechos colectivos.

 

Al evaluar con estos mismos criterios la HLPM 2014 de la ONU, se evidenció la falta de respeto y consideración para ser considerados en Igualdad como Pueblos con todos los demás pueblos en las actuaciones desde la concepción, completamente ausente en el diseño, ni siquiera siendo considerado en la implementación, y no hay mecanismos para integrar la igualdad en la evaluación de la HLPM 2014 que no fue y todavía hoy en 2023 no es una conferencia de la ONU.

 

El evento se caracterizó por asesores individuales seleccionados por procesos extractivos y no representacionales, peones internacionales cuyo papel en la proyectada Reunión Plenaria de Alto Nivel de Estados de la Asamblea General de la ONU es repetir lo que los estados han escrito para ser narrado, facilitando el asalto. de la colonización neoliberal global por parte de las corporaciones que dictan las políticas de los estados, y cuyo papel es legitimar los proyectos de desarrollo que los consorcios financieros internacionales requieren para comercializar el concepto de que hay justicia y consentimiento de los Pueblos Indígenas.

Reunión plenaria de alto nivel de la Asamblea General de las Naciones Unidas de 2014

NO FUE UNA CONFERENCIA DE LA ONU.

 

La UNHLPM de 2014 es un esquema de los estados que se está promoviendo activa y abiertamente, pero de manera poco realista, para ser nombrados una conferencia oficial de la ONU, en el mismo proceso degradante de denominación de la colonización europeo-estadounidense que nos hizo conocidos como indios, americanos, indios americanos, latinoamericanos. América, etc.

 

La designación de la HLPM como Conferencia oficial de la ONU es un esquema semiótico (doctrina) que se está construyendo para contextualizar y fabricar el proceso de consentimiento indígena a través de instancias burocráticas de participación dentro del Sistema de Westfalia del Derecho Divino de los Estados [ONU] con el fin de reducir y domesticar los Derechos Humanos Universales en el Derecho Internacional de los Pueblos Indígenas, en igualdad de condiciones con todos los demás pueblos del mundo.

 

La marca de la Reunión Plenaria de Alto Nivel de la ONU de 2014 como la Conferencia Mundial sobre los Pueblos Indígenas es hoy el equivalente de los edictos del Vaticano conocidos como las Bulas Papales de Alejandrinas  (Inter Caetera 1493) que literalmente des-nombran (terra nullius) y luego renombran [Doctrina del Descubrimiento-América] historias y geografías sagradas enteras de las Naciones Originarias de los Pueblos Indígenas del mundo.

 

En la Conferencia Mundial sobre los Pueblos Indígenas de 2014, la Asamblea General solicitó el desarrollo de un plan de acción para todo el sistema con un enfoque coherente para lograr los fines de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas. El Secretario General compartió un plan de acción finalizado para todo el sistema con los jefes de los organismos del sistema de las Naciones Unidas en la reunión de la Junta de los Jefes Ejecutivos de las Naciones Unidas en noviembre de 2015, y alentó los esfuerzos concertados para implementar el plan de acción.

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Foro Permanente de las Naciones Unidas para los Pueblos Indígenas

12ª Sesión 18-31 de mayo de 2013

Declaración Colectiva

por

Caucus de Abya Yala

Visión Maya, Centro Cultural Techantit

TONATIERRA

 

Con la adopción por la Asamblea General de las Naciones Unidas de Resolución 1514 en 1960 y la adopción en 2007 de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas, y en términos de los mandatos duales en materia de Derechos Humanos que nos reúne hoy aquí, un desafío persistente en nuestro diálogo sigue siendo el hecho de que los argumentos políticos de ambos lados de la cuestión estén en conflicto, no solo por las doctrinas de poder que dieron origen a los conceptos de dominio que definen los estados y las relaciones sociales de sus constituyentes miembros y sistemas internacionales como el ONU, sino también porque el marco para la resolución de los problemas dentro del sistema de la ONU es incompetente para abordar las dimensiones de espiritualidad de la realidad territorial de las Naciones Indígenas de la Madre Tierra, y el sistema en sí mismo es incoherente de acuerdo con las ciencias geográficas de los tiempos modernos.


Lo que falta es un mecanismo para definir los problemas en términos comunes, fuera del marco intelectual de la colonización y el dominio. Lo que falta es una aclaración del concepto de integridad territorial, como una dimensión de la sustentabilidad ecológica y social y no como una reliquia bastarda del Régimen intelectual de Doctrinas engendrado por el Derecho Divino de los Reyes.


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Recomendaciones


1. Implementar el llamado hecho por el Foro Permanente para repudiar la Doctrina del Descubrimiento mediante el nombramiento de un Relator Especial para avanzar el Estudio Preliminar sobre el Impacto de la Doctrina del Descubrimiento encargado por el Foro Permanente en un estudio internacional con recomendaciones sobre cómo el estudio puede promover los Derechos Humanos de los Pueblos Indígenas.


2. Solicitar la restitución del Archivo de Tratados de fuentes primarias y testimonios prestados a las Naciones Unidas por los Pueblos Indígenas para los fines del Estudio de Tratados Indígenas (1999) realizado por el Dr. Miguel Alfonso Martínez, para que sean accesibles a nivel mundial a través de las tecnologías de la información ahora disponible y para los diversos Caucus de Pueblos Indígenas que participan en el Foro Permanente y otros órganos del sistema de la ONU.


3. Tomar todas las acciones necesarias y apropiadas ordenadas por la Resolución 1514 de la Asamblea General de la ONU en términos del Derecho a la libre determinación necesarias para defender y proteger los Derechos Humanos de las Generaciones Futuras de los Pueblos Indígenas, iguales a todos los demás pueblos, con reconocimiento y respeto por la Integridad Territorial de la Madre Tierra con el mundo natural.


4. Abordar las violaciones a los Derechos Humanos implícitas en los anticuados sistemas geográficos de los Estados y las derivadas cognitivas planetarias de sus Fronteras Internacionales, adoptando las recomendaciones de la Declaración de Abya Yala del Caucus de Abya Yala como una estrategia necesaria de descolonización en términos de Educación y Derechos Humanos, a que se ha hecho referencia en sesiones anteriores de este órgano.


5. Actuar de inmediato para reafirmar los principios de la Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas que son violados por la continua designación de este foro como Foro sobre Cuestiones Indígenas, al adoptar el título de este organismo como Foro de las Naciones Unidas para los Pueblos Indígenas

 

TONATIERRA

www.tonatierra.org

 


WorldWater: ONE

www.www.www

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Mensaje al Caucus Indígena de Norte América

De parte de Aucan Huicaman Paillama, Nación Mapuche
23 marzo 2014 

Estimada Debra Harry,

Muchas gracias por la comunicación recién.

He tomado conocimiento de la reunión efectuada el día 03 de marzo de 2014. De la misma manera quisiera felicitar a Ud., junto a Kenneth Deer la decisión de renunciar a la participación en el Grupo Coordinador Global (GCG) teniendo en cuenta que no hay garantía para la participación en la denominada Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas y que en la práctica no es una Conferencia Mundial propiamente tal, sino, simplemente una Reunión Plenaria de Alto Nivel en el marco de la Asamblea General de Naciones Unidas.

También me he informado que el Caucus Indígena de Norte América ha solicitado la Cancelación de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Esta decisión constituye una valiente manifestación de voluntad que salvaguarda la dignidad de los Pueblos Indígenas y pone de manifiesto que, no están dispuestos a seguir soportando nuevas formas de colonialismo y domesticación con  los Pueblos Indígenas y sus derechos.   Es la forma más apropiada de ejercer el consentimiento indígena.


Desde un inicio manifesté mis serias y profundas dudas del verdadero sentido y alcance de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, considerando que se habían vulnerado todos los procedimientos de una verdadera y legítima Conferencia Mundial dentro del sistema de Naciones Unidas. Mi artículo se denominó “Una Aparente Conferencia Mundial” y en el mejor de los casos un “Paréntesis en la Asamblea General de las Naciones Unidas”. El tiempo me ha dado la razón. De la misma manera la dirigencia indígena internacional también tiene una responsabilidad directa en las consecuencias de los hechos. Sería oportuno y saludable que los indígenas que apoyaron sin reserva este evento, hagan sus propias autocriticas a la luz de los hechos.



El derecho al Consentimiento Previo Libre e Informado, es un derecho que depende exclusiva y excluyentemente a los Pueblos Indígenas, considero que es el momento apropiado para manifestar claramente que NO CONSENTIMOS, este tipo de participación, de lo contrario se sentará un precedente muy negativo para el futuro de los Pueblos Indígenas, considerando además, que somos titulares del derecho a la libre determinación, sino tenemos capacidad de ejercer este conjunto de derechos, se pondrá de relieve la falta de capacidad para ejercer la voluntad para NO CONSENTIR. Desde el punto de vista del derecho, el consentimiento, es el último derecho que poseen los Pueblos Indígenas en su fuero interno y es el último recurso que disponemos para cautelar, proteger y salvaguardar los derechos y libertades fundamentales para las futuras generaciones indígenas en donde quiera que se encuentren. Si eventualmente no somos claros en ejercer el CONSENTIMIENTO, daría cuenta que ha prevalecido la domesticación porque no hemos sabido utilizar apropiadamente el último derecho que disponemos a NO CONSENTIR.
 

A estas alturas de los hechos, aunque se logrará una mayor participación indígena, no es suficiente, debido a que no hay certeza de los resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, es decir, no hay certeza para una Declaración Final y no hay certeza sobre un Plan de Acción. Lamentablemente y de manera muy escasa se están desplegando  esfuerzos orientados a obtener un documento útil para los Pueblos Indígenas. Tal cual están las cosas posiblemente la Reunión Plenaria de Alto Nivel servirá más a los gobiernos. Esto dará cuenta de una cierta ingenuidad de parte de los líderes indígenas teniendo en cuenta las actuaciones que han tenido históricamente los Estados con los Pueblos Indígenas y sus derechos. 

Lo que está sucediendo en la actualidad con la Reunión Plenaria de Alto Nivel, refleja dos cuestiones fundamentales. Por un lado, la ausencia absoluta de una AGENDA PROPIAMENTE INDÍGENA, cuya ausencia se refleja en centrar los esfuerzos prioritariamente en la participación y muchas veces se participa sin medir las consecuencias para el futuro de los Pueblos Indígenas y en segundo lugar hay algunas organizaciones indígenas (redes-coordinaciones internacionales) sus actuaciones  están única y preferentemente centrados alrededor de la agenda de las Naciones Unidas, esto último, es casi patético, aunque es conocido por todos. 

 
La noticia sobre la posposición de la Reunión patrocinada por el gobierno de México para los primeros días de abril 2014, pone de relieve la falta de certeza sobre los resultados de la Reunión, aunque lo más importante está referido a la utilidad de los resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. 

Aunque el Presidente de la Asamblea General de las Naciones Unidas Sr. John Ashe pida al Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas un mayor número de personas para las Consultas, resulta insuficiente y no apropiado porque el Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas es un órgano subsidiario del ECOSOC y  los indígenas tenemos derecho a participar activamente en todos los asuntos que nos afectan sin intermediación alguna.


Quisiera informar que los Mapuche en Chile, tanto, el Consejo de Todas las Tierras, el Pacto Mapuche por la Autodeterminación (PACMA) tendremos una reunión con el gobierno de Chile para manifestar los puntos críticos y pedir la cancelación de  la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Y en lo posible preparar el terreno para el futuro y alcanzar una verdadera y legítima Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas.
 

AUCAN HUILCAMAN PAILLAMA
Enc. Relaciones Internacionales
Consejo de Todas las Tierras – Nación Mapuche




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Comunicado a los Embajadores de la Organización de las Naciones Unidas de parte del Caucus Indígena de Norte América


04 de marzo 2014

Estimados Embajadores,



En nombre del Caucus Indígena de Norte América (NAIPC) para el Foro Permanente de las Naciones Unidas sobre Cuestiones Indígenas, que se reunió en Kamloops (Territorio Secwepemc), British Columbia, Canadá, el 1-2 de marzo de 2014, y incluyendo a nuestros representantes en el Grupo Global de Coordinación para la Reunión de la Alta Plenaria /Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas (HLPM/WCIP), transmitimos a ustedes el siguiente documento de consenso:

 
El Caucus Indígena de Norte América funciona a partir del principio fundamental de que toda deliberación, decisión o documento, por cualquier entidad que en el fondo nos afecta como Pueblos Indígenas, a nuestros territorios, a nuestros intereses, o nuestras futuras generaciones, deben incluir nuestra participación plena, equitativa y efectiva.  Este principio se aplica no menos a las decisiones y los órganos de las Naciones Unidas como que lo hace para cualquier otra entidad.

Las Naciones Unidas tiene el deber de honrar y respetar los derechos fundamentales los derechos de todos los pueblos, consagrados en la Carta de las Naciones Unidas, los Convenios de Derechos Humanos, las Convenciones de la ONU (entre ellos el Convenio 169 de la OIT) y las Declaraciones, incluida la Declaración de la ONU sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas (2007).  El 21 de Diciembre de 2010, en A/Res/65/198, la Asamblea General decidió "organizar una reunión plenaria de alto nivel de la Asamblea General, que será llamado como el Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas, que se celebrará en 2014".
 

 
 
Pueblos indígenas de todo el mundo, incluyendo NAIPC, tenían claro que cualquier sesión de alta plenaria obtendría la aprobación y la participación de los pueblos indígenas sólo si la condición de igualdad de participación plena y efectiva por los pueblos indígenas fue asegurado por las Naciones Unidas.  La condición de participación igualitaria y efectiva fue particularmente crucial en relación con la elaboración, producción y difusión de cualquier documento final que surge de la HLPM/WCIP.

La publicación de la Resolución de la Asamblea General 66/296 de 15 de octubre 2012, en adelante "la Resolución de Modalidades", creyó gran preocupación dentro de NAIPC de que la estructura de la HLPM, y la elaboración del documento final no fueron respetuosos con el principio de la participación plena e igualitaria de los pueblos indígenas.  Numerosas naciones indígenas, organizaciones y individuos expresaron su decepción al Presidente de la Asamblea General (PGA), y a distintos los estados miembros.  A pesar de sus preocupaciones, NAIPC decidió seguir adelante con su la participación en la Reunión Indígena Global Preparatoria en Alta, Noruega, 10-12 Junio de 2013.  El Documento Final de la Alta afirmó cuatro temas principales a ser dirigida por el HLPM, y reiteró que "los derechos inherentes de los pueblos indígenas Pueblos a participar plenamente en la toma de decisiones que nos afecta, continuarán para orientar y enmarcar nuestro trabajo referente el HLPM/WCIP".

Inspirado por las colaboraciones logradas en Alta, NAIPC continuó considerar su posible papel en la HLPM/ WCIP, hasta que el Aide Memoire del PGA de 26 Febrero de 2014.  En su comunicado, PGA Ashe dejó en claro que él no va avanzar el principio de la participación plena e igualitaria de los pueblos indígenas en la HLPM/WCIP.  La posición del PGA no respeta ni avanza los derechos de los pueblos indígenas que están consagrados en la Declaración sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas.  Como consecuencia de la Aide Memoire, el NAIPC aprobó por consenso absoluto, la siguiente resolución en su reunión de 1 a 2 marzo 2014:


NAIPC se compromete con las otras regiones y caucus para avanzar hacia un consenso global sobre la cancelación de la HLP también llamado como el WCIP.  El siguiente texto es la posición de consenso alcanzado por el NAIPC llamando por la cancelación de la Reunión Plenaria de Alto Nivel (HLPM) llamado como la Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas (CMPI):


 
En marzo de 2013 , en la reunión NAIPC en Sycuan, establecimos, a través del consenso, las normas de análisis y revisión en relación con la propuesta reunión de la ONU de una plenaria de alto nivel (HLPM), también llamado como el Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas (CMPI).  Estos estándares fueron aplicadas por la delegación indígena de Norte América en la reunión en Alta, Noruega en junio de 2013.  Lo fundamental de la posición de NAIPC con respecto a participación de los Pueblos Indígenas en el HLPM es que la participación debe ser PLENA e IGUALITARIA.  Hemos decidido en marzo pasado que lo haríamos volver a la cuestión de la HLPM en la reunión de 2014 NAIPC y decidir sobre cualquier otra participación en la planificación o la participación en la HLPM.

En los meses siguientes a la reunión Alta y en particular el 26 de febrero 2013, el Presidente de la Asamblea General (PGA), tiene dejado claro en una Aide Memoire que la participación igualitaria y efectiva los pueblos indígenas no se producirá en el HLPM.  Por lo tanto, la Condiciones de NAIPC que se establecieron en la reunión en Sycuan, y que fue reiterado en Alta, no se han respetado y han sido ignorados por la PGA.  Debido a esta cadena de acontecimientos, y dada el corte espacio de tiempo entre hoy y la programada HLPM, no prevemos que nuestras condiciones para la participación en pie de igualdad en el HLPM serán cumplidas.

Por lo tanto , la NAIPC hace llamado por la cancelación inmediata de la HLPM por la Asamblea General de la ONU.  También hacemos un llamamiento al estado de México para cancelar la reunión técnica prevista para comenzar la redacción del documento final de la HLPM-WCIP; llamamos al Foro Permanente para cancelar cualquier futura participación y preparación adicional o reuniones de asesoramiento para la HLPM.  Además, NAIPC avanza la posición a lo largo de Gran Isla Tortuga, y a los Pueblos Indígenas del mundo, para pedir la cancelación de la HLPM, y para retener cualquier y todo apoyo y participación.  Hacemos llamamiento a que se retirada de cualquier apoyo, activo o tácito, para el HLPM por los Pueblos Indígenas en cualquier parte del mundo.

Por consenso el texto anterior se acordó y se decidió que el NAIPC exigirá la cancelación de la HLPM y retirar del Grupo de Coordinación Global del HLPM/WCIP.  Debra Harry y Kenneth Deer, los dos representantes NAIPC al GCG irá a Nueva York para entregar este mensaje a un grupo de estados el martes 04 de marzo, tras lo cual el NAIPC retira formalmente de la GCG.

Aprobada por aclamación. Caucus Indígena de Norte América (NAIPC) para el Foro Permanente de las Naciones Unidas sobre Cuestiones Indígenas, celebrada en Kamloops (Territorio Secwepemc), British Columbia, Canadá, Domingo, 02 de marzo 2014 

Enviado en nombre de todas nuestras relaciones - pasado, presente y futuro.
Debra Harry                   Janice Makokis
Caucus Co- Coordinadores, Caucus Indígena de Norte América


Cc:

H.E. Ban Ki-moon, UN Secretary-General Email:SGCentral@un.org

H.E. Mr. João Soares Da Gama, Permanent Representative of Guinea-Bissau, Chair of the African States Group Email: guinea-bissau@un.int and guinebissauonu@gmail.com

H.E. Mr. Mahe ‘Uli’uli Sandhurst Tupouniua, Permanent Representative of Tonga, Chair of the Asia-Pacific States Group Email: tongaunmission@gmail.com

H.E. Mr. Stefan Tafrov, Permanent Representative of Bulgaria, Chair of the Eastern European States Group, Email: bulgaria@un.int

H.E. Mr. Octavio Errázuriz Guilisasti, Permanent Representative of Chile, Chair of the Latin American and Caribbean States Group, Email: chile.un@minrel.gov.cl

H.E. Mr. Jim McLay, Permanent Representative of New Zealand, Chair of the Western European and Other States Group Email: nzpmun@gmail.com

H.E. Samantha Power, Permanent Representative of the United States to the United Nations

H.E. Guillermo E. Rishcynski, Permanent Representative of Canada to the United Nations




YouTube:
Caucus Indigena Norte America (NAIPC) hace llamado por la CANCELACION de la reunion de Alta Plenaria ONU 2014 (llamado Conferencia Mundial sobre Pueblos Indigenas)
y se retira oficialmente del Grupo Global de Coordinacion (GCG)
Arthur Manuel, Co-presidente Caucus Indigena Norte America
3 marzo 2014
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(translation: TONATIERRA)


 


Friday, April 14, 2023

The Writing is on the Wall

 


Under the reductionist semiotic schema of the System Wide Action Plan (SWAP) being implemented under the Department of Economic and Social Affairs (DESA) of the UN, the objective is to manipulate the Indigenous Peoples into venues of "participation" via a global indigenous bureaucracy of the seven-region system that first appeared in Alta, Norway at the Global Indigenous Preparatory Conference in 2013.

 

United Nations

System Wide Action Plan

 

Participation

is

Not

PRESENCE

 

Treaty of Tordesillas 1494

DOWNLOAD PDF


After the Global Indigenous Preparatory Conference of 2013 in Alta, Norway the UN General Assembly convened a High-Level Plenary Meeting (HLPM) in 2014 which was fraudulently called a World Conference on Indigenous Peoples.  The outcome document of this High-Level Plenary is the source of the mandate for the System Wide Action Plan.


The UN completely ignored the interventions at Alta made by Indigenous Peoples that explicitly called for principles, criteria and guarantees for engagement without discrimination.


“We call for the restitution of the primary source materials and testimony that was lent to the United Nations system as fundamental to the evidence in document form of the systemic (system to system) nature of the legal relationships between the Nations of Indigenous Peoples and the member states of the UN system for the purpose of the Treaty Study (1999) conducted by Dr. Miguel Alfonso Martinez of Cuba.


Such delivery, should be initial act of good faith in terms of the continuing process of systemic documentation among the Nations of Indigenous Peoples and the UN system prior to and as a necessary act of condition to allow for the full and effective participation of the Indigenous Peoples with the High Level Plenary Meeting on an equal basis and without systemic discrimination in the process of producing the Final Outcome Document of the High Level Plenary Meeting of the General Assembly 2014.”


In spite of the opposition of and Denial of Consent by the Indigenous Peoples to this blatant violation of the right to self-determination, the UN member states and the minions of the “hangers around the UN” blatantly dictate to the Indigenous Peoples and the international community, demanding that the term “World Conference on Indigenous Peoples” identify the 2014 fraud.


Challenges to this concept are not allowed.

 


It is a conceptual concentration camp; a global reservation system being constructed under the SWAP to reduce the inherent rights of the Original Nations of Indigenous Peoples to a delegated privilege to be defined at the domestic level within the legislative context of each state and country, all constrained by the insertion of the trump card of Article 46 at the last minute into the UN version of the Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. (Not the original version of the declaration as agreed and approved in 1994.)


Challenging the High-level Plenary Meeting (UNHLPM) of the UN in 2014 the Indigenous Peoples demanded an end to discrimination and violations of the right to self-determination, calling for and full and equal participation of Indigenous Peoples, equal to all other peoples in the concept, design, implementation, and evaluation of each and every one of the UN actions and policies that involve our Indigenous Peoples and the protection of our collective rights. 

 

In evaluating with these same criteria the UNHLPM 2014, the lack of respect and consideration to be considered in Equality as Peoples with all other peoples in the proceedings was evident from conception, completely absent from the design, not even being considered in the implementation, and there are no mechanisms to integrate equality in the evaluation of the HLPM 2014 which was not and still today in 2023 is not a UN conference. 

The event was characterized by individual advisors being selected by extractive and non-representational processes, international peons whose role in the projected UN High Level Plenary Meeting of States of the General Assembly is to repeat what the states have scripted to be narrated, facilitating the assault of the global neo-liberal colonization by the corporations that dictate the policies of the states, and whose role is to provide legitimacy for development projects which the international financial consortia require in order to market the concept that there is justice and consent of Indigenous Peoples.

 

The UN General Assembly High-level Plenary Meeting 2014

WAS NOT A UN CONFERENCE.


The UNHLPM of 2014 is a schema of the states which is actively and openly but unrealistically being promoted to be named an official UN conference, in the same degrading naming process of European American colonization that we became known as Indians, Americans, American Indians, Latin America, etc. 


The naming of the HLPM as an official UN Conference is a semiotic schema (doctrine) being constructed to contextualize and manufacture the process of indigenous consent via bureaucratic venues of participation within the Westphalian System of the Divine Right of States [UN] in order to reduce and domesticate the Universal Human Rights in International Law of Indigenous Peoples, equal to all other peoples of the world.

 

The branding of  the 2014 UN High-Level Plenary Meeting as the World Conference on Indigenous Peoples is today the equivalent of the edicts by the Vatican known as the Alexandrian Papal Bulls (Inter Caetera 1493) which literally un-named (terra nullius) and then re-named [Doctrine of Discovery-America] entire sacred histories and geographies of the Original Nations of Indigenous Peoples of the world.


At the 2014 World Conference on Indigenous Peoples, the General Assembly requested the development of a system-wide action plan for a coherent approach to achieving the ends of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples. The Secretary-General shared a finalized system-wide action plan with heads of UN system agencies at the United Nations Chief Executives Board meeting in November 2015, and encouraged concerted efforts to implement the action plan.

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Background: Outcome document of the high-level plenary meeting of the General Assembly known as the World Conference on Indigenous Peoples (2014)

 

40. We request the Secretary-General, in consultation with the Inter-Agency Support Group on Indigenous Peoples’ Issues and Member States, taking into account the views expressed by indigenous peoples, to report to the General Assembly at its seventieth session on the implementation of the present outcome document, and to submit at the same session, through the Economic and Social Council, recommendations regarding how to use, modify and improve existing United Nations mechanisms to achieve the ends of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, ways to enhance a coherent, system-wide approach to achieving the ends of the Declaration and specific proposals to enable the participation of indigenous peoples’ representatives and institutions, building on his report on ways and means of promoting participation at the United Nations of indigenous peoples’ representatives on the issues affecting them.


The outcome document of the 2014 World Conference on Indigenous Peoples contains a series of commitments calling for multifaceted action by a range of actors, first and foremost Member States, but also the United Nations system. Among these is a request that the Secretary-General develop a system wide action plan to ensure a coherent approach to achieving the ends of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples (A/RES/69/2, paragraph 311). The outcome document also requests the designation of an existing senior official of the UN system responsible for coordinating the action plan, raising awareness of the rights of indigenous peoples at the highest possible level, as well as increasing the coherence of the activities of the UN system in this regard. The Under-Secretary-General for Economic and Social Affairs was designated to this position and has coordinated the development of this action plan.


Full text of paragraph 31:


We request the Secretary-General, in consultation and cooperation with indigenous peoples, the Inter-Agency Support Group on Indigenous Peoples’ Issues and Member States, to begin the development, within existing resources, of a system-wide action plan to ensure a coherent approach to achieving the ends of the Declaration and to report to the General Assembly at its seventieth session, through the Economic and Social Council, on progress made. We invite the Secretary-General to accord, by the end of the seventieth session of the Assembly, an existing senior official of the United Nations system, with access to the highest levels of decision-making within the system, responsibility for coordinating the action plan, raising awareness of the rights of indigenous peoples at the highest possible level and increasing the coherence of the activities of the system in this regard.


This action plan was developed by the Inter-Agency Support Group on Indigenous Issues (IASG) over the course of 10 months in 2015 and was finalized at the annual meeting of the IASG on 26-27 October 2015. It was introduced by the Secretary-General to the Chief Executives Board at its meeting on 18 November 2015.


In preparation of the action plan and under the guidance of the Under-Secretary-General, the Department of Economic and Social Affairs (DESA) organized consultations with Member States, indigenous peoples, representatives of UN agencies, funds and programmes, the three UN mechanisms with specific mandates concerning indigenous peoples and others. Throughout these consultations the need for further awareness-raising on the Declaration on the Rights of Indigenous Peoples and for capacity-building to implement its provisions has been highlighted as a central concern. This concern has been raised in relation to the UN system as well as among Member States, indigenous peoples themselves and the broader societies in which they live. The consultations also identified the need for concerted action to implement the Declaration, especially at the country level. The full and effective participation of indigenous people in processes that affect them is another issue that has been a priority for indigenous peoples and is a principle that is recognized and supported by Member States. The action plan seeks to address these issues.


Based on the feedback received, the plan focuses on the following action areas:

(1) raise awareness on the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples and indigenous issues;

 

(2) support the implementation of the Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, particularly at the country level;


(3) Support the realization of indigenous peoples’ rights in the implementation and review of the 2030 Agenda for Sustainable Development;


(4) conduct a mapping exercise of existing policies, standards, guidelines, activities, resources and capacities within the UN and multilateral system to identify opportunities and gaps;

 

(5) develop capacities of States, indigenous peoples, civil society and UN personnel at all levels; and

 

(6) support the participation of indigenous peoples in processes that affect them.

 

The primary aim of this action plan is to increase UN system coherence in addressing the rights and well-being of indigenous peoples in its work, including in support of Member States, with the ultimate goal of implementing, with the effective participation of indigenous peoples, the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples at all levels. This action plan is aimed to promote improved support to Member States as well as indigenous peoples themselves. Particular attention is paid to the UN system using its convening capacity to facilitate dialogue and co-operation between state actors and indigenous peoples, promoting indigenous peoples’ participation in global, regional and national processes that affect them, while supporting Member States to take into account indigenous peoples’ rights and views in line with international standards.

 

 

United Nations Permanent Forum for Indigenous Peoples

12th Session May 18-31, 2013

Collective Statement

by

Abya Yala Caucus

Maya Vision, Centro Cultural Techantit

TONATIERRA


With the adoption of UN GA1514 in 1960 and the adoption in 2007 of the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, and in terms of the dual mandates regarding Human Rights which brings us together here today, a persistent challenge in our dialogue continues to be the fact that the political arguments on both sides of the issue are in conflict, not just because of the doctrines of power that gave birth to the concepts of dominion which define the states and the social relations of their member constituencies and international systems such as the UN, but also because the framework for resolution of the issues within the UN system is incompetent to address the spirituality of the earth based territorial realities of the Indigenous Nations, and the system itself is incoherent according to the geographic sciences of modern times.


What is lacking is a mechanism to define the issues in common terms, outside of the intellectual framework of colonization and dominion. What is missing is a clarification of the concept of territorial integrity, as a dimension of ecological and social sustainability and not a bastard relic from the intellectual Regime of Doctrines spawned by the Divine Right of Kings.

 

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Recommendations

 

1.  To implement the call made by the Permanent Forum to repudiate the Doctrine of Discovery by appointing a Special Rapporteur to advance the Preliminary Study on the Impact of the Doctrine of Discovery commissioned by the Permanent Forum into an international study with recommendations on how the study may advance the Human Rights of Indigenous Peoples.

 

2. To call for the restitution of the Treaty Archive of primary source materials and testimonies lent to the United Nations by the Indigenous Peoples for the purposes of the Treaty Study accomplished by Dr. Miguel Alfonso Martinez, to be made accessible globally via the information technologies now available and to the diverse Caucus of Indigenous Peoples participating in the Permanent Forum and other bodies of the UN system.

 

3.  To take all necessary and appropriate actions mandated under UN General Assembly Resolution 1514 in terms of the Right of Self Determination necessary to defend and protect the Human Rights of the Future Generations of Indigenous Peoples, Equal to all other Peoples, with recognition and respect for the Territorial Integrity of Mother Earth with the Natural World.

 

4.  To address the violations of Human Rights implicit in the antiquated geographic systems of the States and the planetary cognitive derivatives of their International Borders, by adopting the recommendations of the Declaration of Abya Yala by the Abya Yala Caucus as a necessary decolonization strategy in terms of Education and Human Rights, as referred to in previous sessions of this body.

 

5.  To act immediately to reaffirm the principles of the UN Declaration on Rights of Indigenous Peoples which are violated by the continued designation of this forum as a Forum on Indigenous Issues, by adopting the title of this body as the United Nations Forum for Indigenous Peoples.

 


TONATIERRA

www.tonatierra.org

 


World Water: ONE

www.www.www

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ANNEX

 

STATEMENT OF THE NORTH AMERICAN INDIGENOUS PEOPLES’ CAUCUS


THIRTEENTH SESSION OF THE
UNITED NATIONS PERMANENT FORUM ON INDIGENOUS ISSUES
May 12 To 23, 2014
UN Headquarters, New York

STATEMENT OF THE
NORTH AMERICAN INDIGENOUS PEOPLES’ CAUCUS


Agenda Item 6:  UN High Level Plenary Meeting that is not a World Conference on Indigenous Peoples

Thank you Madame Chair.  As co-chair, I am honored to give this statement on behalf of the North American Indigenous Peoples’ Caucus.  The North American Indigenous Peoples Caucus (NAIPC) met on March 1st and 2nd, 2014 at Thompson Rivers University, in the traditional territory of the Secwepemcúľcw Nation.  The meeting was hosted by the Shuswap Nation Tribal Council and Neskonlith Indian Band.  The NAIPC meeting was attended by over 90 representatives from 41 Indigenous Peoples’ Nations and organizations.

 
 
AGENDA ITEM 6:  Discussion on the High Level Plenary (HLP) To Be Known As the World Conference on Indigenous Peoples (WCIP)

32.   NAIPC will engage other regions and caucuses to move toward a global consensus on the cancellation of the HLP also known as the WCIP. The following text is the consensus position reached by the NAIPC calling for the cancellation of the High Level Plenary Meeting (HLPM) to be known as the World Conference on Indigenous Peoples (WCIP): 

In March of 2013, at the NAIPC meeting at Sycuan, we established, through consensus, standards of analysis and review regarding the proposed UN high-level plenary meeting (HLPM), also known as the World Conference on Indigenous Peoples (WCIP). These standards were applied by the North American delegation at the meeting in Alta, Norway in June of 2013. The bedrock of the NAIPC position regarding Indigenous Peoples participation in the HLPM is that participation must be FULL and EQUAL. We decided last March that we would revisit the question of the HLPM at the 2014 NAIPC meeting, and decide upon any further participation in planning or participating in the HLPM.

In the months following the Alta meeting and in particular on February 26, 2013, the President of the General Assembly (PGA), has made it clear in an Aide Memoir that equal and effective participation by Indigenous Peoples WILL NOT be allowed at the HLPM. Therefore, the NAIPC conditions that were established at Sycuan, and that were reiterated at Alta, have not been respected and have been ignored by the PGA. Given this chain of events, and given the short timeline between now and the scheduled HLPM, we do not foresee our conditions for participation as equals in the HLPM being met.

Therefore, the NAIPC calls for the immediate cancellation of the HLPM by the UN General Assembly.  We also call on the state of Mexico to cancel its planned technical meeting to begin drafting the outcome document for the HLPM-WCIP; we call on the UNPFII to cancel any further participation and additional preparatory or advisory meetings for the HLPM. Additionally, NAIPC advances the position throughout Great Turtle Island, and to the world's Indigenous Peoples, to call for the cancellation of the HLPM, and to withhold any and all support and participation. We call for the withdrawal of any support, active or tacit, for the HLPM by Indigenous Peoples anywhere in the world.

33. By consensus the above text was agreed upon and it was decided that the NAIPC will call for cancellation of the HLPM and withdraw from the Global Coordinating Group of the HLPM/WCIP. Debra Harry and Kenneth Deer, the two NAIPC representatives to the GCG will go to New York to deliver this message to a group of states on Tuesday March 4th, after which time the NAIPC formally withdraws from the GCG.

YouTube:

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Aucan Huilcaman: Message to North American Indigenous Peoples Caucus


Message to the North American Indigenous Peoples Caucus

From: Aucan Huilcaman Paillama,
Mapuche Nation
March 23, 2014

 
Dear Debra Harry,

 
Thank you very much for the recent communication.

I have taken note of the NAIPC meeting held on March 3, 2014. Likewise I congratulate you along with Kenneth Deer on the decision to forgo participation in the Global Coordinating Group (GCG) given that there is no guarantee for real participation in the so-called World Conference of Indigenous Peoples and that in practice it is not a proper World Conference itself, but simply a High Level Plenary Meeting within the framework of the United Nations General Assembly.

I have also taken note that the North American Indigenous Caucus has called for cancellation of the High Level Plenary Meeting.  This decision is a valiant expression of will in order to safeguard the dignity of Indigenous Peoples and make manifest that we are not willing to continue supporting new forms of colonialism and the domestication of Indigenous Peoples in violation of our rights.  This is the most appropriate form in exercise of the right of indigenous consent.

From the beginning I expressed my serious and profound questions regarding the true meaning and scope of the High Level Plenary Meeting, considering that all procedures of a real and legitimate World Conference within the UN system were being violated.  I authored an article called "An Apparent World Conference, a parenthesis in the General Assembly of the United Nations."  Time has proven me right.  Likewise the international Indigenous leadership also shoulders direct responsibility for the consequences of events. It would be appropriate and healthy should those indigenous who supported this event without reservation, undergo their own self-criticism in light of the facts. 

The Languagee of the Land: The Mapuche Nation

The Right to Free, Prior Informed Consent is a right that depends exclusively and excludingly to Indigenous Peoples. I think it is the right time to manifest clearly that we DO NOT CONSENT to this manner of participation, otherwise a very negative precedent will be set for the future of Indigenous Peoples.  Taking also consideration that as we are entitled to the right of self-determination as peoples, but we if we do not have the capacity to exercise the totality of these rights, this would make evident the lack of capacity to exercise the determination to DENY CONSENT. From the point of view of law, consent is the last right held by Indigenous Peoples in terms of internal jurisdiction and is the last resort that we have as precaution, protection and safeguard for the rights and fundamental freedoms for future generations of indigenous peoples wherever they may be found.  If in the final analysis if we are not clear on the exercise of the right of CONSENT, it would then become clear that domestication has prevailed because we have failed to properly utilize the ultimate right to DENY CONSENT.

Women without Borders 5 day Protest Ride

At this stage of events, even should greater indigenous participation be achieved, it would not be sufficient, because there is no certainty regarding the results of the High Level Plenary Meeting, which is to say there is no certainty regarding the Final Declaration, and there is no certainty on a Plan of Action.  Unfortunately, very little is being brought forward towards obtaining a document useful for Indigenous Peoples.  With such things as they are, the most likely possibility is that the High-level Plenary Meeting will benefit mostly the government states.  This would bring to account a particular naivety on the part of indigenous leaders considering the actions that states have historically had with Indigenous Peoples and in violation of our rights.
 
 
What is happening today with the High Level Plenary Meeting reflects two fundamental issues.  On the one hand, the absolute absence of a SELF DETERMINED INDIGENOUS AGENDA, whose absence is reflected in efforts that focus primarily on UN participation and which often occurs without considering the consequences for the future of Indigenous Peoples.  Secondly, there are some indigenous organizations (international networks - coordinators) whose performances are solely and preferably centered around the agenda of the United Nations, and this latter case is almost pathetic, although it is known to everyone. 

The news about the postponement of the meeting sponsored by the government of Mexico for the first days of April 2014 highlights the uncertainties concerning the outcome of the meeting, although the more important issue is the utility of the results of the High Level Plenary Meeting itself.

Although the President of the General Assembly of the United Nations Mr. John Ashe has requested the Permanent Forum on Indigenous Issues for greater number of persons for consultations, this is inadequate and inappropriate due to the fact that the Permanent Forum on Indigenous Issues is a subsidiary body of the ECOSOC and we Indigenous Peoples have the right to actively participate in all matters that affect us without any intermediation.

I would like to report that the Mapuche in Chile, both the Council of All Lands, and the Mapuche Pact for Self-Determination (PACMA) will have a meeting with the government of Chile to manifest these critical points and call for the cancellation of the High-level Plenary Meeting, and if possible prepare the ground for the future in order to achieve a real and legitimate World Conference on Indigenous Peoples.
Enc. International Relations
Council of All Lands – Mapuche Nation
 
 

(Translation: TONATIERRA)
YouTube:
Mapuche Nation 
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Mensaje al Caucus Indígena de Norte América

De parte de Aucan Huicaman Paillama, Nación Mapuche
23 marzo 2014 

Estimada Debra Harry,

Muchas gracias por la comunicación recién.

He tomado conocimiento de la reunión efectuada el día 03 de marzo de 2014. De la misma manera quisiera felicitar a Ud., junto a Kenneth Deer la decisión de renunciar a la participación en el Grupo Coordinador Global (GCG) teniendo en cuenta que no hay garantía para la participación en la denominada Conferencia Mundial de los Pueblos Indígenas y que en la práctica no es una Conferencia Mundial propiamente tal, sino, simplemente una Reunión Plenaria de Alto Nivel en el marco de la Asamblea General de Naciones Unidas.

También me he informado que el Caucus Indígena de Norte América ha solicitado la Cancelación de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Esta decisión constituye una valiente manifestación de voluntad que salvaguarda la dignidad de los Pueblos Indígenas y pone de manifiesto que, no están dispuestos a seguir soportando nuevas formas de colonialismo y domesticación con  los Pueblos Indígenas y sus derechos.   Es la forma más apropiada de ejercer el consentimiento indígena.


Desde un inicio manifesté mis serias y profundas dudas del verdadero sentido y alcance de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, considerando que se habían vulnerado todos los procedimientos de una verdadera y legítima Conferencia Mundial dentro del sistema de Naciones Unidas. Mi artículo se denominó “Una Aparente Conferencia Mundial” y en el mejor de los casos un “Paréntesis en la Asamblea General de las Naciones Unidas”. El tiempo me ha dado la razón. De la misma manera la dirigencia indígena internacional también tiene una responsabilidad directa en las consecuencias de los hechos. Sería oportuno y saludable que los indígenas que apoyaron sin reserva este evento, hagan sus propias autocriticas a la luz de los hechos.



El derecho al Consentimiento Previo Libre e Informado, es un derecho que depende exclusiva y excluyentemente a los Pueblos Indígenas, considero que es el momento apropiado para manifestar claramente que NO CONSENTIMOS, este tipo de participación, de lo contrario se sentará un precedente muy negativo para el futuro de los Pueblos Indígenas, considerando además, que somos titulares del derecho a la libre determinación, sino tenemos capacidad de ejercer este conjunto de derechos, se pondrá de relieve la falta de capacidad para ejercer la voluntad para NO CONSENTIR. Desde el punto de vista del derecho, el consentimiento, es el último derecho que poseen los Pueblos Indígenas en su fuero interno y es el último recurso que disponemos para cautelar, proteger y salvaguardar los derechos y libertades fundamentales para las futuras generaciones indígenas en donde quiera que se encuentren. Si eventualmente no somos claros en ejercer el CONSENTIMIENTO, daría cuenta que ha prevalecido la domesticación porque no hemos sabido utilizar apropiadamente el último derecho que disponemos a NO CONSENTIR.
 

A estas alturas de los hechos, aunque se logrará una mayor participación indígena, no es suficiente, debido a que no hay certeza de los resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel, es decir, no hay certeza para una Declaración Final y no hay certeza sobre un Plan de Acción. Lamentablemente y de manera muy escasa se están desplegando  esfuerzos orientados a obtener un documento útil para los Pueblos Indígenas. Tal cual están las cosas posiblemente la Reunión Plenaria de Alto Nivel servirá más a los gobiernos. Esto dará cuenta de una cierta ingenuidad de parte de los líderes indígenas teniendo en cuenta las actuaciones que han tenido históricamente los Estados con los Pueblos Indígenas y sus derechos. 

Lo que está sucediendo en la actualidad con la Reunión Plenaria de Alto Nivel, refleja dos cuestiones fundamentales. Por un lado, la ausencia absoluta de una AGENDA PROPIAMENTE INDÍGENA, cuya ausencia se refleja en centrar los esfuerzos prioritariamente en la participación y muchas veces se participa sin medir las consecuencias para el futuro de los Pueblos Indígenas y en segundo lugar hay algunas organizaciones indígenas (redes-coordinaciones internacionales) sus actuaciones  están única y preferentemente centrados alrededor de la agenda de las Naciones Unidas, esto último, es casi patético, aunque es conocido por todos. 

La noticia sobre la posposición de la Reunión patrocinada por el gobierno de México para los primeros días de abril 2014, pone de relieve la falta de certeza sobre los resultados de la Reunión, aunque lo más importante está referido a la utilidad de los resultados de la Reunión Plenaria de Alto Nivel. 

Aunque el Presidente de la Asamblea General de las Naciones Unidas Sr. John Ashe pida al Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas un mayor número de personas para las Consultas, resulta insuficiente y no apropiado porque el Foro Permanente sobre Cuestiones Indígenas es un órgano subsidiario del ECOSOC y  los indígenas tenemos derecho a participar activamente en todos los asuntos que nos afectan sin intermediación alguna.


Quisiera informar que los Mapuche en Chile, tanto, el Consejo de Todas las Tierras, el Pacto Mapuche por la Autodeterminación (PACMA) tendremos una reunión con el gobierno de Chile para manifestar los puntos críticos y pedir la cancelación de  la Reunión Plenaria de Alto Nivel. Y en lo posible preparar el terreno para el futuro y alcanzar una verdadera y legítima Conferencia Mundial sobre Pueblos Indígenas.
 

AUCAN HUILCAMAN PAILLAMA
Enc. Relaciones Internacionales
Consejo de Todas las Tierras – Nación Mapuche


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TONATIERRA: The HLPM 2014 and the Territorial Integrity of Mother Earth


Territorial  Integrity  of  Mother Earth
The
TIME
Is
NOW
Recommendation to the 13th Session of the UN Permanent Forum on Indigenous Peoples

12-23 May 2014   UN Headquarters   New York

The UN High Level Plenary Meeting 2014

and the

Territorial Integrity of Mother Earth

Statement of Tupac Enrique Acosta, Huehuecoyotl

Callpolli Nahuacalco, Izkaloteka

In the Spirit of the Territorial Integrity of Mother Earth



Good greetings to you all:


To the ancestors and the Nations of Indigenous Peoples of these territories, to the Memory and Spirit of each of the Indigenous Peoples of Tonantzin, Our Sacred Mother Earth now in attendance, to the members of the UN Permanent Forum and all the support staff at this 13th Session of the UN Permanent Forum on Indigenous Issues.

A special greeting and congratulations to our Chairperson, Ms. Dalee Sambo Dorough and also a word of recognition for the deceased leaders and spiritual guides of our Nations of Indigenous Peoples who led the way in the struggle in the international arena for recognition, respect, and protection for the rights of Indigenous Peoples. We invoke their vision and strength once again here today, we call upon the leadership of Billy Frank, we call upon the strength of Tomas Banyacya, and all the others relatives of our Indigenous Peoples who acted upon the responsibility for our future in their time.




Fundamental to the right of nationality, as members of the Nations of Indigenous Peoples of Abya Yala, the Great Turtle Island which is referenced in article 6 of the UN Declaration on the Rights of Indigenous Peoples, and evidenced unequivocally by the Treaty Status, namely international personality which was subject of the UN Treaty Study conducted by Miguel Alfonso Martinez, is the collective right of nationhood of Indigenous Peoples beyond the contextual constraints of the Westphalian system of sovereignty of states.  It is a collective right, similar to how the present UN system of mutual international recognition as sovereign states provides the framework of jurisprudence for the purported jurisdiction of the states individually and then collectively at the global dimension under the dominion of the UN system, the jurisprudence which articulates the nationhood of Indigenous Peoples is also is a projection of jurisdiction at the planetary level, with mutual responsibilities towards the Territorial Integrity of Mother Earth, and the well being of the Future Generations.  The distinction being that our Rights of Nationhood emerge from the COGNITION, and then thus RECOGNITION, of our responsibilities as ONE of the Nations (two legged species of kindom) – among ALL of the RELATIONS to whom and with we share as human society collectively, the responsibility to act in complementarity within the equally shared environment of the Natural World.


We are Original Nations of Mother Earth, and will not consent to be diminished or to be dominated under the regime of the government states of the UN system as mere ethnic groups, or minorities.



In addressing the issue of the UN High Level Plenary Meeting 2014, it is necessary to recall and clarify the fundamental principles which provide context for the discussion. 


The UN General Assembly High-level Plenary Meeting 2014 is Not a UN Conference.


“You can’t wake somebody up who is pretending to be asleep.”

The passage of UN GA1514 in 1960 marks the wakeup call to the age of decolonization in terms of the UN system.  In consequence, UN GA1541 (1960) which outlined the criteria identifying “non-self governing territories” under section 73(e) of the UN charter also set the framework for the UN Decolonizing Committee which although still operational now some 54 years later, has yet to address substantively the violations of International Law in terms of the Right of Self Determination of Indigenous Peoples within the UN procedures for decolonization.


With the adoption of the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples in 2007, the recognition of Indigenous Peoples as Peoples, equal to all other peoples, establishes for the first time in UN protocols, including the procedures of decolonization, the mandate that all UN programs and plans of action must abide by this standard without exception and that the UN itself is honor bound to uphold the recognition, respect and protection of the Rights of Indigenous Peoples, equal to all other peoples.


The Alta Outcome document of 2013 proclaims unequivocally that the UN HLPM 2014 must be realized in the spirit of full and equal participation of Indigenous Peoples.  Again the principle of equality in participation is in terms of equality as Peoples, equal to all other peoples.


In terms of the foregoing context, addressing the UN resolution bringing forward the call to convene in High Level Plenary Meeting and simultaneous announce that this plenary would be “known as the World Conference on Indigenous Peoples” the questions must be asked “By whom? And, why?”


·  At this point allow me to report to this assembly of the UNPFII that when the question was asked during the deliberations of the Global Indigenous Peoples Caucus conducted on the margins of this years session, “Who among us as Indigenous Peoples has given free, prior and informed consent to name the UN HLPM 2014 as a World Conference on Indigenous Peoples?” When the questioned was asked there was total silence in response and NO ONE came forward in the affirmative.


The concept of a world conference on Indigenous Peoples, when it was first introduced by the Government of Bolivia was an interesting concept. It is an interesting concept, and it will continue to be an interesting concept in the future. But unless the principles of Respect for the Right of Self Determination, Free Prior and Informed Consent, and Equality as Peoples, equal to all other peoples is firmly established in the conception, design, implementation and evaluation of such a conference the result will be what we now have before us: a pretense, a form of international peonage for the Indigenous Peoples to accommodate not a participatory agenda but one that is extractive, discriminatory and unjust. 


In evaluating the UN HLPM 2014, the lack of respect and consideration to be considered in Equality as Peoples with all other Peoples in the proceedings is evident from conception, completely absent from the design, not even being considered in the implementation, and there are no mechanisms integrate equality in the evaluation of the HLPM 2014 which is not a UN conference. 


The Writing is on the Wall




The HLPM is a semiotic schema (doctrine) being constructed to contextualize the process of INDIGENOUS CONSENT inside the Westphalian System of the Divine Right of States in order to subvert and domesticate the Universal Human Right in International Law of Indigenous Peoples, equal to all other peoples of the world.


We deny consent.


Instead we propose, determine and recommend:


We call for the restitution of the primary source materials and testimony that was lent to the United Nations system as fundamental to the evidence in document form of the systemic (system to system) nature of the legal relationships between the Nations of Indigenous Peoples and the member states of the UN system for the purpose of the Treaty Study conducted by Dr. Miguel Alfonso Martinez of Cuba.


Such delivery, should be initial act of good faith in terms of the continuing process of systemic documentation among the Nations of Indigenous Peoples and the UN system prior to and as a necessary act of condition to allow for the full and effective participation of the Indigenous Peoples with the UN HLMP2014 on an equal basis and without systemic discrimination in the process of producing the Final Outcome Document of the High Level Plenary Meeting of the General Assembly 2014.
 
  

TONATIERRA

Tupac Enrique Acosta, Huehuecoyotl


Endorsers: Maya Vision - Centro Cultural Techantit

 


#TimeIsNow Mandate of the Indigenous Peoples
Territorial Integrity of Mother Earth

 

The jurisprudence which articulates the nationhood of Indigenous Peoples is also is a projection of jurisdiction at the planetary level, with mutual responsibilities towards the Territorial Integrity of Mother Earth, and the well-being of the Future Generations.  The distinction being that our Rights of Nationhood emerge from the COGNITION, and then thus RECOGNITION, of our responsibilities as ONE of the Nations (two legged species of kindom) – among ALL of the RELATIONS to whom and with we share as human society collectively, the responsibility to act in complementarity within the equally shared environment of the Natural World.  We are Original Nations of Mother Earth, and will not consent to be diminished or to be dominated under the regime of the government states of the UN system as mere ethnic groups, or minorities.